Hotelmarkt stabiliseert

De gemiddelde bezettingsgraad van de Nederlandse hotelmarkt is het afgelopen jaar vrijwel stabiel gebleven, ondanks een sterke stijging van het aanbod. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van adviesbureau Horwath HTL. De bezettingsgraad daalde met slechts 0,5 procentpunten, van 67,2% in 2011 tot 66,7% in 2012. Het totaal aanbod hotelkamers in Nederland steeg in dezelfde periode met 3%. De gemiddelde kamerprijs daalde met 1%, van € 98 tot € 97.

Stabiele resultaten ondanks groei aanbod
Het onderzoek is door Horwath HTL uitgevoerd onder 366 drie-, vier- en vijfsterren hotels in Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad in 2012 is gedaald van 67,2% tot 66,7%. Hiermee is een einde gekomen aan een periode van stijgende bezettingsgraden, die werd ingezet in 2010.

Ook de gemiddelde kamerprijs is in 2012 gedaald, van € 98 tot € 97. In 2011 was nog sprake van een eerste nieuwe stijging, nadat de kamerprijzen tussen 2007 en 2010 sterk waren gedaald.

Het totale aanbod van hotelkamers in de Nederlandse drie-, vier- en vijfsterrenmarkt is volgens het Kenniscentrum Horeca in 2012 gestegen met 3%, van 85.347 hotelkamers in 2011 tot 87.840 hotelkamers in 2012. In totaal gaat het om 28 nieuwe hotels. Uit het feit dat de gemiddelde resultaten in de hotelmarkt nauwelijks zijn gedaald, blijkt dat de nieuwe hotels goed zijn opgenomen in de markt.

Toch blijven de hoteliers voorzichtig in de vooruitzichten voor 2013 en 2014. Uit de resultaten van het HOSTA 2013 rapport blijkt dat de hoteliers verwachten dit jaar opnieuw een stabiele bezettingsgraad te behalen, op 67,2%. Ook de gemiddelde kamerprijs blijft naar verwachting gelijk op € 97. Voor volgend jaar wordt wel verwacht dat de resultaten zullen toenemen, naar 68,4% bezetting bij een gemiddelde kamerprijs van € 100.

Lichte daling in Amsterdam
In de regio Amsterdam & Schiphol daalde de gemiddelde bezettingsgraad in het afgelopen jaar met 1,1 procentpunten, van 77,8% tot 76,7%. De gemiddelde kamerprijs bleef stabiel op € 118. Ook hier blijkt dat de hotelmarkt de uitbreidingen in het aanbod goed heeft opgevangen. In 2011 en 2012 werden in de gemeente Amsterdam bijna 3.000 nieuwe hotelkamers gerealiseerd, een uitbreiding van het aanbod van bijna 15%. De bezettingsgraad is in deze twee jaar zelfs gestegen, van 75,1% tot 76,7%. Ook de gemiddelde kamerprijs lag in 2012 ruim 8% hoger dan in 2010. De resultaten geven aan hoe dynamisch de hotelmarkt in Amsterdam is, zelfs in een periode van lage economische groei.

Lichte winstafname door lagere omzetten
De totale kameromzet op jaarbasis daalde, als gevolg van de lagere bezettingsgraden en lagere gemiddelde kamerprijzen, met 3% van € 24.350 tot € 23.600. De totale omzet per kamer daalde iets sterker, met 5,7% van € 42.500 tot € 40.000. De oorzaak hiervan ligt in de lagere gemiddelde bestedingen van de hotelgasten, vooral aan restaurant en zaalhuur.

Door de omzetdaling nam de gemiddelde winst per hotelkamer met 4% af, van € 15.500 tot € 14.800. De winstdaling is minder sterk dan de omzetdaling, doordat de hotels wisten te besparen op de kosten. Het gemiddelde bedrijfsresultaat, uitgedrukt als percentage van de omzet, nam hierdoor toe van 35,9% in 2011 tot 36,5% in 2012.

Reputatiemanagement
Uit het HOSTA 2013 rapport blijkt dat 100% van de Nederlandse hotels de online reviews van het eigen hotel volgt. Het meest wordt daarbij gekeken naar de reviews op Booking.com (96%), Zoover (82%), Tripadvisor (78%) en de eigen website (65%). Ook wordt door 79% van de hoteliers gekeken hoe het hotel wordt besproken op social media zoals Facebook en Twitter.

Circa 88% van de hoteliers volgt de reviews niet alleen, maar reageert ook op sommige reviews. Het meest wordt gereageerd op reviews op social media (66%), gevolgd door Tripadvisor (56%), Booking.com (44%) en de eigen website (40%).

Waar het gaat om de eigen aanwezigheid op social media heeft Facebook bij de Nederlandse hoteliers de voorkeur. Inmiddels is 90% van de hoteliers aanwezig op Facebook; in 2010 was dit nog slechts 31%. Andere populaire social media onder hoteliers zijn Twitter (78%) en LinkedIn (56%). Hyves is sterk in populariteit gedaald: in 2010 was hier nog 29% van de hoteliers actief, maar anno 2013 is dit nog slechts 4%. Het aandeel hotels dat geheel niet actief is op social media, is in drie jaar tijd gedaald van 29% tot 8%.

HOSTA 2013
Het HOSTA 2013 rapport is een publicatie van adviesbureau Horwath HTL. Het rapport geeft de resultaten weer van de hotellerie in Nederland, België en Luxemburg. Aan het onderzoek hebben bijna 500 drie-, vier- en vijfsterrenhotels in de Benelux meegewerkt.

Meer informatie: www.horwathhtl.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *