Hoe kaasstadje Woerden zich op de kaart zet bij de Aziatische toerist

Toeristen van buiten Europa bezoeken vooral de bekende trekpleisters; Amsterdam, de Zaanse Schans of De Keukenhof. Zeker de groepsreizen wijken niet vaak af van het standaardprogramma. Woerden Marketing wist in te breken op het programma van een grote groep Maleisiërs en hun arrangement ‘kaasproeven in een kasteel’ smaakt absoluut naar meer.

in het kaaspakhuis
in het kaaspakhuis

Bijzonder voor Woerden
Voor de stad Woerden was de komst van de groep van 400 Maleisiërs een hele gebeurtenis. Kitty Kusters van Woerden Marketing had de komst voorbereid en zelfs de logistiek was vastgelegd in een draaiboek. Zo werden o.a. verkeersregelaars ingezet om de zes bussen zonder problemen naar de juiste plek bij het kasteel te verwijzen. Lokale aanbieders van streekproducten kregen daar ook de mogelijkheid om hun producten aan te bieden.
Zie ook het artikel ‘Woerden is een sereen kaasstadje’ in de lokale krant Dichtbij.nl

Authenticiteit
Kusters speelt met het arrangement in op een trend: “In toeristenland zien we steeds meer aandacht voor ‘lokaal’ en ‘authentiek’. We hebben Woerden gepresenteerd als Stads Landelijke trekker met aanbod van kaas, groen, buitenrecreatie en streekproducten. Dit is nu een trend aan het worden en buitenlanders willen juist meer van dit soort aanbod dan bijvoorbeeld Volendam.. dat hebben ze nu wel gezien. Juist onze ‘gewone’ omgeving viel helemaal in de smaak; de koeien in de wei; boerderijen; en het kaaspakhuis. Onvergetelijk en bijzonder was de kaasproeverij in het kasteel van Woerden. Ook de touroperator is blij met ons aanbod, omdat ze daarmee iets nieuws en bijzonders kunnen bieden.”
De groep Maleisiërs die deelnam aan de 2 uur durende excursie (liep uit naar drie uur), was bezig met ‘De Benelux tour’. Zij worden in korte tijd, in touringcars, door Nederland en België geleid.

Kaasproeverij in het kasteel
Kaasproeverij in het kasteel

Werken met touroperators
Waarom juist deze doelgroep voor Woerden?  Kusters: “Het idee is ontstaan tijdens een netwerkbijeenkomst van Les Clefs D’or; een samenwerkingsverband van hotelconciërges. Zij werken al veel samen met diverse touroperators en konden me helpen aan de eerste contacten. Uiteindelijk zijn we met Tumlare in zee gegaan. Dit is een internationale touroperator met vestigingen over de hele wereld. Zij stellen per reis een programma samen uit beschikbare arrangementen. Na een kennismaking, en een bezoek aan Woerden, hebben we nu de eerste groep ontvangen.”
En hoe is dat bevallen? Kusters: “De toeristen waren erg enthousiast en dat wordt natuurlijk meegenomen in de evaluatie van Tumlare. We staan nu in hun overzicht van beschikbare arrangementen, dus ik verwacht binnenkort wel meer groepen. We gaan nog meer touroperators benaderen, want dit succes verdient zeker een vervolg.”

 

Veel kleinere toeristische organisaties, met een klein marketingbudget, richten zich vooral op klanten uit de regio. Woerden Marketing laat zien dat je met een slimme aanpak, in dit geval ‘samenwerking met touroperators’, een interessante internationale doelgroep kunt toevoegen aan je klantenlijst.

Meer informatie: www.woerdenmarketing.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *