Grondige reorganisatie bij Landal GreenParks

Vandaag is het personeel van Landal geïnformeerd over een ingrijpende verandering van de organisatiestructuur van de kantoororganisatie. Dat wordt een plattere organisatie die aangestuurd wordt vanuit kantoren in vier regio’s.

Landal gaat een organisatiemodel invoeren dat effectiever, efficiënter en beter schaalbaar is. Er worden veranderingen aangebracht in de organisatie van de kantoren in Nederland, Duitsland en Denemarken. Landal voert een regiostructuur in, waarmee ze een slagvaardige organisatie willen realiseren die staat voor een optimaal resultaat voor eigenaren en aandeelhouders en voor een betere service naar de parken.

Er komen vier regio’s: Nederland Noord, Nederland Zuid en België, DACH (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië en Hongarije) en Denemarken. Elke regio heeft een multidisciplinair team van medewerkers, met eigen verantwoordelijkheden om samen parken verder te ontwikkelen en het maximale te halen uit het potentieel van parken. Verder investeert Landal in digitale ontwikkelingen om de efficiency en resultaten te optimaliseren.

Naast bezuinigingen wordt er ook geïnvesteerd, laat Landal in een persbericht weten: “Wij blijven investeren in gastbeleving (nieuwe horecaconcepten, entertainment, parkvernieuwingen), in uitbreiding op bestaande parken en in ontwikkeling van nieuwe parken. Tegelijkertijd willen we onze winstgevendheid verbeteren en beter voorbereid zijn op verdere groei. We hebben daarvoor een organisatiemodel ontworpen dat effectiever, efficiënter en beter schaalbaar is.”

De reorganisatie betreft alleen kantoren, niet de parken. Bij de organisatieverandering gaan ook arbeidsplaatsen verloren; een deel van de kantoormedewerkers wordt ‘boventallig’: hun huidige functie vervalt. Tegelijkertijd ontstaan er ook nieuwe functies. Met de OR en de vakbonden is een Sociaal Plan overeengekomen. Daarin is afgesproken dat Landal de boventallige medewerkers zoveel mogelijk probeert te bemiddelen naar deze nieuwe functies. Waar dat niet lukt, worden de medewerkers geholpen met het vinden van werk buiten Landal GreenParks en is er andere ondersteuning en een compensatieregeling.

De nieuwe organisatiestructuur is platter, heeft minder management en meer specialistische kennis. Waar het kan worden ‘eenvoudige’ taken gestandaardiseerd of geautomatiseerd. De focus van Landal GreenParks blijft een optimale gastbeleving en duurzaamheid. Het media statement onderstreept: “Dat zit in ons DNA. Daar voegen wij aan toe dat wij, internationaal gezien en qua interne werkwijze, meer één organisatie willen worden.”

Landal GreenParks verwacht bij de start van 2020 de nieuwe organisatiestructuur operationeel te hebben.

Morgenmiddag meer informatie op deze website – na ons interview met directeur Dirk Anbeek

Zie ook:

Meer informatie: www.landal.nl

7 reacties

    1. Dat is tegenwoordig helaas maar al te vaak het geval bij de grotere concerns. De (digitale) media als primair communicatiemiddel. Daar valt voor veel bedrijven nog winst te boeken. Cursusje “communicatie” voor het nieuwe plattere management wellicht een idee?

  1. Landal moet met de kortingen beter omspringen, als mensen ieder jaar 1 of 2 keer gebruik maken van landal sowieso een korting aanbieden, wij gaan minstens 2 keer per kalenderjaar maar lopen bijna altijd de korting mis terwijl wij toch altijd in het voor en naseizoen gaan,als je daar dan voor veld zeggen ze de korting zit al in de prijs verwerkt,dit kan veel beter!!

    1. Een loyaliteitsprogramma is hier idd wel op z’n plaats. Wij gaan ook zeer frequent (minimaal 3x p/j) naar Landal (Codenhove). Zo’n programma zorgt voor extra binding met de klant en die krijgt op haar of zijn beurt het gevoel “speciaal” te zijn, voelt zich extra gewaardeerd. Dat gevoel krijg je nu niet als je naar de reserveringslijn belt. Te vaak zit daar een schermlezer die met zeer beperkte tools de boeking mag verwerken. “dat mag ik niet” is een veelgehoorde kreet.

  2. Ik zou willen dat deze nieuwe organisatiestructuur voor de Landal medewerkers en de gast een werkverbetering gaat opleveren en niet alleen een winstverbeteringsmodel. Dichter bij de gast op de kantoren lijkt me ook een heel goed plan. Wellicht ook weer een kantoor in het groen, zodat ook de medewerkers dagelijks kunnen ervaren wat groen doet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *