Groeikansen Nederlandse bungalowparken; op de juiste locatie

Afgelopen weekend werden de Second Home Beurs in Utrecht weer volop nieuwe vakantiehuisjes op vakantieparken aangeboden. Is deze markt in Nederland niet verzadigd? De projectontwikkelaars die we spraken zien nog volop kansen; maar dan wel op een ‘goede’ locatie en met een kwalitatief goed aanbod. De beurs trok 4824 bezoekers; en dat was 16% meer dan tijdens de voorjaarseditie.

Goede locatie
Als ‘goede’ locaties wordt vooral de kust genoemd, maar ook in traditioneel sterke gebieden als Zuid-Limburg en de Friese meren willen ontwikkelaars wel investeren. Wat opvalt tijdens de rondgang over de beurs is de grotere variatie aan bouwstijlen. Uit navraag blijkt ook dat er iets meer budget ter beschikking wordt gesteld aan architecten om onderscheidende bungalows te ontwerpen. Met het interieur (in deze demo-huisjes) wordt het onderscheid in ieder geval niet gemaakt. Ook zie je bij het productaanbod relatief weinig focus op de centrale voorzieningen. De bijzondere bungalow op een aantrekkelijke locatie moet de koper/investeerder over de streep trekken. Voor de investeerder speelt het verwachte rendement en de juiste marketing/ verhuurorganisatie ook nog een rol.

Arcus
Voor Arcus projectontwikkeling is het park in Dishoek (naast Vlissingen) de nieuwste locatie waar een bungalowpark wordt ontwikkeld. Het plan bestaat uit 67 (hotel)recreatievilla’s en 12 appartementen met wellnessvoorzieningen. De typische jaren ’30 architectuur van de villa’s draagt in zeer sterke mate bij aan de sfeer van het park.
Arcus ziet dat in de bungalowsector steeds meer elementen uit de hotelsector worden overgenomen; waaronder een complete hotelservice bij verblijf in een vakantiewoning.

EuroParcs
EuroParcs toont Bospark Reestervallei (Kop van Overijssel) als het nieuwste project. Het is en voormalige camping die al langere tijd leeg stond. Dat is voor EuroParcs aantrekkelijk omdat er geen afspraken en termijnen met oude bewoners hoeven te worden gemaakt. Een verouderd park overnemen waar nog veel bewoners aanwezig zijn, schrikt veel projectontwikkelaars af. EuroParcs is optimistisch over de markt en laat weten dat er de komende maanden nog wel meer nieuwe parken worden ontwikkeld. Ook hier klinkt een duidelijk signaal dat er meer aandacht is voor architectuur. Veel parken kiezen voor een bouwstijl die aansluit bij de traditionele architectuur uit de regio. Maar ook luxe en comfort zijn belangrijke eigenschappen voor commercieel aantrekkelijke huisjes.
Meer informatie: www.europarcsverkoop.nl

Rheelanden
Rheelanden

Buitengoed Rheelanden
Ook kleinere partijen presenteren zich op de Second Home beurs. Een mooi voorbeeld is Buitengoed Rheelanden, gelegen vlak naast Nationaal Park Dwingelderveld (Drenthe). Hier worden 125 luxe buitenverblijven voor natuurminnende gasten gerealiseerd. Ook deze partij heeft veel aandacht voor architectuur. Er zijn zelfs drie verschillende architectenbureaus ingehuurd om de bungalows te ontwerpen, zodat er een leuke variatie ontstaat. Het idee is om de sfeer van een klein Drents dorp op te roepen, met het centrale plein als ontmoetingsplek. In een dorp zijn ook niet alle huizen door dezelfde architect ontworpen. De centrale voorzieningen zijn beperkt, maar een restaurant en zwembad horen daar zeker bij.
Meer informatie: www.rheelanden.nl

de Vakantiemakelaar
de Vakantiemakelaar

De Vakantiemakelaar
Bij de Vakantiemakelaar komen we Ruud Hoogenboom tegen; de man met veel ervaring in zowel projectontwikkeling als verhuur van recreatiewoningen. Hij noemt ‘continu vernieuwen’ als enige strategie om in de competitieve bungalowmarkt je plek te behouden. Als praktijkvoorbeeld noemt hij het ‘eigen’ Resort Arcen, waar op dit moment een deel van de huisjes uit de verhuur is gehaald in afwachting van een opknapbeurt. Hoogenboom: “Dat is een lastige beslissing, want het kost je op korte termijn rendement. We willen met Resort Arcen een exclusieve naam opbouwen, en dan moet de ervaring voor iedereen top zijn. Met een lange termijnvisie is dit dus de enige keuze.”
Hoogenboom ziet dat het laatste jaar de prijzen van bungalows wat zijn gedaald: “De lucht is nu pas uit de ballon. Projectontwikkelaars moeten hun vakantiewoningen scherp prijzen om ze te kunnen verkopen. Aan de andere kant zit er wel weer wat groei in de markt. Het is nog niet terug op topniveau, maar de trend is positief.”
Als belangrijkste trends op productniveau noemt Hoogenboom de opkomst van appartementen en hotelachtige locaties (De vakantiemakelaar biedt dat o.a. aan op Texel.). Ook is er meer behoefte aan grotere huisjes en groepsaccommodaties. Waar ik me wel zorgen over maak is de afhankelijkheid van externe boekingssites, die een groot deel van de marge kosten. Het wordt tijd om de boekingen weer meer in eigen beheer binnen te halen.” (red.: Hoogenboom Vakantieparken, die zo’n rol van marketing en boeking kan verzorgen werd enkele jaren geleden verkocht aan de Roompot-groep)
Het meest recente project van de vakantiemakelaar is Waterpark De Potten aan het Friese Sneekermeer.
Meer informatie: www.vakantiemakelaar.nl

sh eiland van maurikEiland van Maurik
Het Eiland van Maurik is een camping in de Betuwe, die steeds meer vormen van verblijfsaccommodatie aanbiedt. OP deze beurs worden Rivierlodges aangeboden; o.a. ideaal voor visliefhebbers. Ook in een wat minder bekende toeristische regio valt succes te behalen, maar dit park ligt dan wel op een mooie locatie, en is goed bereikbaar vanuit de randstad.
Meer informatie: www.eilandvanmaurik.nl

Meer informatie: www.secondhome.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *