Hoogopgeleid, actief, trouw aan het Trekkershuttennetwerk en gecharmeerd van de eenvoud van het product. Zo kan de Trekkershutgebruiker omschreven worden volgens de resultaten van het vakantieonderzoek dat Stichting Trekkershutten de afgelopen maanden onder 400 vakantiegangers heeft gehouden.
De Trekkershut wordt gemiddeld met een voldoende tot goed beoordeeld. De gast is trouw aan het concept, 77% geeft aan zeker nog eens in een Trekkershut te overnachten. Voor veel vakantiegangers is de Trekkershut een aantrekkelijke keuze vanwege het kampeergevoel en het comfort. Er hoeft geen tent opgezet te worden en alle benodigde inventaris is in de hut aanwezig. De vakantiegangers zeggen de Trekkershut ook regelmatig als vervanging van de tent te kiezen in tijden van regen en kou. De behoefte aan behoud van het eenvoudige en eenduidige en per nacht boekbare concept is dan ook groot.
De vakantieganger die meer behoefte heeft aan een luxere, moderner ogende of duurzame accommodatie kiest voor de duurzame Trekkershut de Trek-in. Ook deze gebruikers zijn zeer trouw aan het concept en geven bijna allemaal (94%) aan dat hun verblijf voor herhaling vatbaar is. Ook de hoge bezettingsgraad van de duurzame Trekkershut de Trek-in, laat zien dat haar ontwikkeling een juiste keuze is geweest. Het open karakter van de Trek-in waarbij de natuurlijke omgeving vanuit de hut wordt ervaren, in combinatie met extra comfort, blijkt erg in trek.
Daarnaast blijken vakantiegangers het heel prettig te vinden wanneer de Trekkershutten zich bevinden op een eigen trekkersveldje op de camping (70%), als het kan in de buurt van het sanitair (53%). Zeker zo belangrijk is de ligging ten opzichte van fiets- en wandelroutes en de ligging in een mooie omgeving. Zelfs 55% geeft aan niet met de auto naar de hut te komen, maar op de fiets. Voorzieningen zoals zwembad en animatieteam blijken met 6% totaal niet interessant voor deze doelgroep.
Stichting Trekkershutten meent hieruit te kunnen concluderen dat de positionering in de markt, gericht op de vakantieganger die van kleinschaligheid, natuurbeleving en duurzaamheid houdt, de juiste is.
Tot slot zoekt driekwart van de vakantiegangers via www.trekkershutten.nl naar de gewenste Trekkershuttenlocatie(s). Dit geeft de kracht van het netwerk en de samenwerking tussen alle verschillende terreinen weer. Binnenkort lanceert de stichting een nieuwe website waarop de diversiteit van het netwerk en het unieke karakter van iedere locatie nog beter tot hun recht komen.
De komende jaren zal Stichting Trekkershutten het onderzoek onder kampeerders regelmatig laten terugkomen. Want met de onderzoeksresultaten kan ze haar marketingbeleid nog beter afstemmen op haar bestaande gebruikers en potentiële nieuwe gasten.
Meer informatie: www.trekkershutten.nl