Fun-shoppen groeiend segment in internationaal toerisme

Uit onderzoek van de Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO) blijkt dat toerisme met ‘winkelen’ als belangrijkste doel, een belangrijk groeisegment is. Het zijn vooral de unieke winkeltjes (small and local shopping experiences) die zorgen voor de aantrekkelijkheid van een winkelstad; en in mindere mate ‘de grote merken’. 

drukte in Amsterdam
drukte in Amsterdam

De resultaten werden gepresenteerd op de conferentie ‘Shopping Tourism’ op 22 januari tijdens de FITUR vakbeurs in Spanje. Enkele conclusies uit het rapport:

  • Bleisure (business en leisure) zorgt voor een impuls aan shopping tourism; zo’n 58% van de zakenreizigers voegt een dag of weekend toe aan zijn/haar reis. Die tijd wordt vooral gebruikt om te gaan winkelen.
  • Michel Durrieu van het Franse ministerie van toerisme gaf aan dat ‘shopping’ en ‘gastronomie’ belangrijke criteria zijn in de keuze van de consument voor een stedelijke bestemming zoals Parijs. Die onderdelen moeten dus in de marketingmix worden meegenomen. Op het niveau van de winkels wordt een stad beoordeeld op basis van diversiteit, prijs/kwaliteitsniveau, openingstijden en beleving in de winkels.
  • Een stad of regio kan zich alleen goed ontwikkelen als er sprake is van een goede publiek private samenwerking. Om de kwaliteit van zo’n samenwerking te beoordelen geeft het rapport een lijst van succesfacturen voor zo’n gezamenlijke (shopping)gebiedsontwikkeling:
    • Bereikbaarheid: daarbij speelt o.a. de luchthaven en het ontbreken van visa-beperkingen een rol.
    • Infrastructuur: Goed geregeld lokaal transportsysteem, parkeervoorzieningen en nutsvoorzieningen die er voor zorgen dat bedrijven zonder storingen kunnen opereren.
    • Veiligheid: Dat wordt o.a. geborgd door politieke en sociale stabiliteit. Tegenwoordig speelt ook de angst voor een terroristische aanslag een rol. En tot slot kan de kleine criminaliteit roet in het eten gooien.
    • Aantrekkelijkheid en hygiëne: onderhoud en schoonmaak van een gebied en het straatbeeld spelen hierbij een rol.
    • Marketing en promotie: Effectief onderzoek naar de wensen van de bezoeker staat aan de basis van planning en uitvoering van (city)marketingprogramma’s
    • Verbinding met het toeristische netwerk: Winkelen staat niet op zichzelf. toeristen bezoeken vaan ok attracties en maken gebruik van hotels restaurants en de toeristische infrastructuur.
    • Onderzoek en ontwikkeling: onderzoek richt zich vooral op het in kaart brengen van bezoekprofielen in relatie tot de marktpartijen. Het is van belang dat de resultaten ook terecht komen bij alle stakeholders.
    • Regelgeving: Daaronder vallen o.a. de regels met betrekking tot openingstijden, maar de wetgeving ten aanzien van de handel.
    • Training en opleiding: die moet zorgen voor een goed opgeleide beroepsbevolking die gemotiveerd en innovatief meewerkt aan de ontwikkeling van een locatie.

Bekijk het hele rapport op: http://dtxtq4w60xqpw.cloudfront.net/sites/all/files/pdf/am9-shopping-report_v2.pdf

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *