Friesland onderzoekt relatie jeugd en watersport

Jongeren tussen 13 en 24 jaar kiezen steeds minder vaak voor een watersportvakantie in Fryslân. Daarom liet Het Friese Merenproject onderzoek doen om te kijken hoe deze terugloop tegengegaan kan worden. Gedeputeerde Jannewietske de Vries: ‘Jongeren zijn voor de branche namelijk niet alleen nu een belangrijke doelgroep, het zijn ook de senior watersporters van de toekomst.”

Spannende watersport

Kernproduct
Bij hun vakantiekeuze kijken jongeren wat er op een plaats te doen valt. Het merendeel wil uitgaan, feestvieren en anderen ontmoeten. Dit is het “kernproduct”; als ze overdag ook nog spannende, nieuwe dingen kunnen ervaren is dat meegenomen. Op zich leent de watersport zich daar prima voor. Maar in Fryslân is er de afgelopen periode niet voor gekozen om deze groep aan de regio te verbinden.

Uitgaan staat centraal
Wie jongeren wil trekken, moeten keuzes maken. Aantrekkelijke uitgaans- en “chill”-mogelijkheden zijn keuzebepalend. Daarvoor zijn acties en innovaties nodig bij zowel overheden als bij ondernemers. Ook het watersportaanbod zelf moeten kritisch worden bekeken. Jongeren komen niet meer in de eerste plaats om zeilkampioen te worden, maar om een spannende en/of gezellige vakantie te beleven. Dat vereist creativiteit, variatie en flexibiliteit bij ondernemers, en openstaan voor nieuwe initiatieven bij overheden.

Vier scenario’s
In het rapport worden vier verschillende scenario’s geschetst waarin met de unieke sterkten van Fryslân een aantrekkelijk watersportaanbod voor jongeren kan worden gecreëerd. De mogelijkheden die wij suggereren sluiten elkaar overigens niet uit. Het European Tourism Futures Institute heeft hiermee een bijdrage willen leveren aan de discussie over de vernieuwing van de sector in Fryslân.

Bron, en meer informatie: www.friesemeren.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *