‘Eerste keer’ reiservaringen goed voor zelfvertrouwen

De opwinding en sensatie die bij een eerste reiservaring hoort, hebben een positieve invloed op het zelfvertrouwen, verbreden onze horizon en dragen uiteindelijk ook bij aan een succesvol leven. Dit blijkt uit een nieuw wereldwijd onderzoek in opdracht van Booking.com.

De eerste stempel in je paspoort, de eerste indrukken in die totaal nieuwe stad, die ene gedurfde stap buiten je comfortzone: het maakt niet uit. Volgens het onderzoek (met meer dan 15.000 deelnemers in twintig landen) krijg je van reizen naar nieuwe plekken inspiratie om dingen anders te gaan doen, en dat kan je leven verrijken. Tenminste, als je je tijdens het reizen openstelt voor andere, nieuwe ervaringen.

Weg van het doorsnee bestaan
Of de eerste ervaring nu ging om een buitenlandse reis, het ontdekken van een nieuwe bestemming of voor het eerst alleen op reis, volgens bijna twee derde (65%) van de deelnemers betekende het een flinke boost voor het zelfvertrouwen. Voor het eerst op reis kan eng lijken, maar de meeste reizigers (61%) beamen dat de zenuwen die ze voor de reis voelden, uiteindelijk onnodig waren.

De nieuwe energie en het verhoogde zelfvertrouwen na de reis kan ons motiveren tot het maken van radicale beslissingen in het leven. Volgens 1 op de 10 (13%) heeft een eerste ervaring op reis ze gemotiveerd tot een nieuwe baan of carrière, 1 op de 10 (13%) zegt dat ze daardoor een nieuwe relatie zijn begonnen en een vijfde (21%) besloot om iets totaal nieuws gaan doen.

De respondenten geven ook aan dat de boost in het zelfvertrouwen die ze kregen van een eerste reiservaring kan helpen bij het openen van deuren naar inspirerende activiteiten, zoals nieuwe mensen ontmoeten (40%), nieuwe maaltijden en ingrediënten ontdekken (43%), een nieuwe taal leren (29%) en nieuwe dingen te weten komen over andere culturen (29%).

Reizen geeft dus een stimulans om nieuwe dingen te leren en ervaren. Dat maakt dat reizigers die veel plekken bezoeken en veel verschillende reiservaringen opdoen, in de ogen van veel respondenten, vaak interessanter zijn dan mensen die dat niet doen (zegt 61%), en dat ze dankzij alle nieuwe ervaringen opgedaan tijdens de reis meer succes hebben in het leven en hun carrière (45%).

Emoties bij eerste reiservaringen
Een eerste reiservaring kan zo’n impact hebben op iemands leven, dat veel mensen het spannender vinden dan hun eerste date (53%), hun eerste baan (51%), een nieuwe vriendschap (62%) of zelfs de eerste kus (36%).

Zodra mensen de reiskriebels te pakken hebben, dan komt twee derde daar niet zomaar meer vanaf (64%). Deze meerderheid zegt dat de ervaring van de eerste keer naar een bepaalde bestemming reizen hen stimuleert om daarna weer andere onbekende plekken, ervaringen of accommodaties te bezoeken.

Sterker nog: bijna de helft (45%) zegt dat hun reisplannen voor 2017 avontuurlijker zijn dan in het verleden, en een op de twee respondenten (56%) wil nog verder van huis op vakantie dan eerst. Meer dan de helft is van plan om meer weekendtrips te maken (54%) of ergens heen te gaan waar hun vrienden nog niet geweest zijn (47%).

In 2017 zien we een breder palet aan eerste reiservaringen die mensen graag willen meemaken, met vrijwilligersvakanties (21%), spirituele avonturen (23%), eco-vakanties (39%) en roadtrips (44%) als populairste keuzes onder de ondervraagde globetrotters.

Pepijn Rijvers, Chief Marketing Officer bij Booking.com: “De adrenalinekick en de boost in het zelfvertrouwen die je krijgt als je ergens voor het eerst naartoe gaat, maakt dit soort reizen onweerstaanbaar. Onze eerste reiservaringen zorgen dat je openstaat voor nieuwe ideeën en je verbeelding wordt geprikkeld. Het inspireert om nieuwe dingen te proberen of een nieuwe draai aan het leven te geven. Als je eenmaal het reisvirus te pakken hebt, dan ben je niet meer te stoppen!”

Bron: onderzoek Booking.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *