Duurzame dilemma’s bij Landal

Landal GreenParks heeft de ambitie om op termijn zonder negatieve impact op de natuur haar vakanties aan te bieden. Zo wil de directie o.a. in 2030 de CO2 neutraal werken. Maar is dat realistisch? Als de maatregelen te kostbaar zijn, dan prijst het bedrijf zichzelf uit de markt? En in hoeverre wil de gast meewerken aan duurzame maatregelen tijdens de vakantie?

Maatregelen op een rijtje
Vandaag verscheen, voor het tweede achtereenvolgende jaar, het Duurzaamheids Jaarverslag van Landal. Een mooi moment om eens te informeren welke keuzes Landal maakt om de balans tussen een effectieve en duurzame bedrijfsvoering te bevorderen. De duurzame maatregelen worden genomen op een viertal terreinen:

  1. Energie: CO2 uitstoot omlaag door reductie en vergroening van energieverbruik
  2. Mobiliteit: Minder kilometers en elektrisch vervoer van het eigen wagenpark en reductie van vliegreizen.
  3. Water: vermindering van het waterverbruik en vervuiling van afvalwater zo bepekt mogelijk houden. (b.v. door eco-vriendelijke wasmiddelen)
  4. Afval; zoveel mogelijk verminderen, gescheiden inzamelen en recyclen.

Voor enkele concrete praktijkvoorbeelden zie: www.landal.nl/duurzaamheidsverslag

landal duurzaam - 05
Ron Stevens

Kosten en duurzaamheid
In het duurzaamheidsverslag komen de dilemma’s niet aan bod. Terwijl je daar juist zo veel van kan leren. Hoe bepaalt Landal bijvoorbeeld welke maatregelen voorrang krijgen en hoe hoog de investering mag zijn? Ron Stevens, corporate executive chef (F&B) van Landal heeft zicht op de praktijk: “De beslismomenten vinden meestal plaats bij vervanging of een besluit over een nieuw contract. De duurzaamheid krijgt tegenwoordig een hoge prioriteit, en mag ook wel wat kosten. Toch wordt er wel bij elke beslissing een afweging gemaakt. We blijven immers een commercieel bedrijf. De laatste beslissing ging over composteerbare bakjes voor de snacks. Daar zijn wel extra kosten mee gemoeid, maar worden toch geïntroduceerd.” Uit eigen onderzoek is gebleken dat twee-derde van de gasten van Landal duurzaamheid belangrijk vind. Dat is fors meer dan het gemiddelde in de bungalowsector (50%).

Vlindertuin; positief, leerzaam, maar niet verplichtend
Vlindertuin; positief, leerzaam, maar niet verplichtend

Wil de gast wel mee?
Welke rol speelt duurzaamheid in de beslissing van de consument? En wil de gast op vakantie geconfronteerd worden met duurzaamheid? Dat is volgens Jeannette ten Kate van Landal, een subtiel verhaal: “Als je het er te dik bovenop legt en de gasten verplicht om de hele dag rekening te houden met duurzaamheid, dan vervreemd je je van een deel van je gasten. Een onvergetelijke vakantie blijft voor ons voorop staan. Wat in de praktijk wel goed werkt is het subtiel verwijzen naar maatregelen die we zelf nemen en het de gast makkelijk maken om duurzame keuzes te maken. Daar heb je als bedrijf grote invloed op. Bijvoorbeeld door afvalscheiding goed te organiseren. Voor mensen die zich echt willen verdiepen in alle maatregelen die we nemen, hebben we op internet uitgebreide informatie.

Rol van communicatie
Communicatie is een belangrijk onderdeel in de duurzame aanpak. Op deze manier informeer je de gasten over de maatregelen. Dat wordt voor steeds meer gasten een onderdeel van het keuzeproces. Vandaar dat aansluiten bij het GreenKey label hoog op de agenda staat. Op dit moment zijn 20 van de 51 Nederlandse Landal-parken GreenKey gecertificeerd. Daar valt dus nog een stap te maken.
Met kinderen wordt niet intensief gecommuniceerd over duurzaamheid. Toch is er wel degelijk aandacht voor deze doelgroep. Er worden vooral leuke activiteiten in de natuur georganiseerd, o.a. in samenwerking met Natuurmonumenten en het IVN. Op deze speelse manier komen kinderen in contact met groen.

streekmenu
streekmenu

Duurzaamheid en Streekgebonden
“Dat zijn twee trends die uitstekend samengaan.” legt Stevens uit: “Door producten te betrekken uit de regio breng je de transportkosten omlaag en draag je volop bij aan de vakantiebeleving. We hebben dan ook op elk Landal restaurant een streekmenu. De chefs gaan daarvoor de regio verkennen om producten in te kopen. Dat zijn meestal ook producten met een verhaal van bedrijven die de gasten een volgende dag zelf kunnen bezoeken.” Dit is een aanvulling op de centrale inkoop waarbij drie uitgangspunten centraal staan:

  1. Bij elk product kiezen voor de duurzame variant
  2. Stimuleren van streekproducten
  3. Cradle 2 Cradle werken waar mogelijk

Meer informatie: www.landal.nl/duurzaamheidsverslag

Eén reactie

  1. Het is echt goed te horen dat bedrijven zoals Landal hierin hun verantwoordelijkheid neme. Bedrijven met een dergelijke voetafdruk op onze (leef) omgeving zijn dit ook wel een beetje aan zichzelf verplicht ben ik van mening.
    Vanuit mijn positie als concept ontwikkelaar en marketing specialist zie ik het ook als mijn taak binnen Albron om duurzaamheid onder de aandacht te brengen van onze klanten. Dat kan zijn binnen bestaande Leisure relaties maar zeker ook als onderdeel van aquisitie of advies trajecten.

    Het advies dat wij hierbij doorgaans brengen heeft op het focussen van al je initiatieven op het gebied van duurzaamheid op 3 thema’s: 1. initiatieven die beter zijn voor jou gezondheid ( of die van je familie leden), 2. initiatieven die beter zijn voor jou milieu of dat van je familie en 3. initiatieven die een verbetering van een ander zijn positie nastreven. Daarmee worden zaken overzichtelijk en verdrink je niet in alle mogelijke zaken die je zou kunnen aanpakken…de thema’s zijn namelijk legio en spreken elkaar ook weleens tegen…

    Ook denken wij dat we gasten in Leisure niet moeten vertellen wat ze moeten doen…we denken dat het sympathieker is ze te verleiden tot het maken van een andere of betere keuze binnen de 3 belangrijkste thema’s. Tijdens een vakantie mag en kan immers meer dan normaal en dan wil je ook niet betutteld worden als je een zak patat wilt toch?

    Duurzaamheid e gastvrijheid kunnen op die manier hand in hand gaan en een bijdrage leveren aan een fantastisch verblijf en een betere wereld on in te leven.

    Ernest van de Voort
    Manager Marketing en Concepts
    Albron Leisure & Albron CenterParcs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *