Duurzaam imago niet relevant voor vakantiegangers?

Duurzaam ondernemen speelt slechts een geringe rol bij de keuze van een bungalowpark. Dit blijkt uit een onderzoek, verricht door online Publisher Digera BV; o.a. beheerder van bungalowparkverzicht.nl.

the green keyVoor bijna de helft van de onderzochte bungalowparken speelt duurzaamheid geen belangrijke rol. Slechts 25% is Green Key gecertificeerd. Green Key is een keurmerk voor duurzaamheid, en de deelnemende organisatie zet zich in om meer aan het milieu te doen dan de wet- en regelgeving van hem verlangt. De Green Key is een middel om het duurzame imago van de onderneming naar gasten, overheden en zakenrelaties te communiceren. “Dit leeft nog niet bij gasten”, meldt 63% van de onderzochte parken. Bij 38% wordt hier soms naar gevraagd.

In de hotelbranche speelt het Green Key certificaat juist wel een belangrijke rol. De helft is al gecertificeerd en 33% is hiermee bezig. Binnen de hotelbranche is het imago van duurzaam ondernemen bij de helft van de bezoekers medebepalend bij de keuze voor een hotel.

Verantwoord eten en bewegen
Voor 63% van de onderzochte bungalowparken is gezondheid, in de vorm van verantwoord bewegen wel een belangrijk thema. Voor kinderen zijn er altijd animatieprogramma’s waar bewegen automatisch een onderdeel van uitmaakt. Ruim de helft van de parken organiseert ook voor volwassenen sportieve activiteiten om beweging te stimuleren. Denk hierbij aan fiets- en wandeltochten, golfevenementen en fit & fun arrangementen.

Gezonde voeding is echter een minder belangrijk onderwerp. Slechts bij 38% van de parken wordt hier in de eigen restaurants en supermarkten op ingespeeld. De parken merken wel dat het thema Gezondheid voor gasten een belangrijkere rol gaat spelen, maar dat is niet bepalend bij de keuze voor een bungalowpark.

Meer informatie:
www.digera.nl
www.greenkey.nl

 

De Green Key organisatie kan het verschil tussen de hotelsector en de verblijfsrecreatie wel verklaren. De hotelsector speelt veel meer in op de zakelijke markt, en daar is een duurzame keuze een veel belangrijker beslisfactor.

Een reactie van Gouden Green Key bedrijf ‘Marveld Recreatie‘; “Green key is zeker voor onze Duitse toeristische gast een item, deze kiest werkelijk bewust. Voor de Nederlandse gast is dit minder maar zeker niet onbelangrijk.  Een andere belangrijke reden om deel te nemen zijn de fiscale mogelijkheden die de Green Key biedt.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *