Doelgroep ‘huizenruilers’ in beeld

De Universiteit van Bergamo heeft het rapport My House is Yours gepresenteerd, de eerste diepgaande studie van de groeiende groep mensen die vakantie viert via een huizenruil. Ze ondervroegen daarvoor leden van de huizenruil-website HomeExchange.com, met 46.000 leden de grootste in zijn soort.

Dankzij het onderzoek van de Universiteit van Bergamo is er voor het eerst een gedetailleerd profiel beschikbaar van de groeiende groep huizenruilers. Het onderzoek stelt dat de bedrijfstak al een sterke impact heeft op onze samenleving. De researchers zeggen dat mensen meer en meer overschakelen op consumptiemodellen die gemeenschappelijkheid benadrukken in plaats van modellen die op het individu zijn gericht en dat huizenruilen onze maatschappij zou kunnen helpen om over te schakelen op een duurzame toekomst.

93 Procent van de respondenten bleek tevreden over huizenruilen en 81% had al vaker dan één keer van huis geruild. De ruilers zoeken niet meer zo zeer naar een goedkope vakantie-optie maar handelen steeds vaker vanuit culturele interesse (98% zegt geïnteresseerd te zijn in cultureel erfgoed en 84% bezoekt musea en natuurparken).

Vaak is de huizenruiler hoger opgeleid (62%), maar ze komen uit alle lagen van het reizende publiek. De typische ruiler reist met zijn gezin (49% daarvan met kinderen). Ze komen van alle continenten waarbij de VS, Frankrijk, Spanje, Canada en Italië de belangrijkste landen zijn.

Fair trade voedingsproducten (63%) en organische voedingsproducten(73%) blijken belangrijk voor huizenruilers en 69% bereidt zijn eigen maaltijden op vakantie, daarbij uiteraard profiterend van de aanwezigheid van een volledig uitgeruste keuken. Als ze niet elders vertoeven, leveren huizenruilers vaak een actieve bijdrage aan hun gemeenschap. 59 Procent zegt deel te nemen als vrijwilliger in maatschappelijke dienstverlening, natuurbescherming, jeugdactiviteiten, cultuurbescherming of dierenwelzijn.

Huizenruilers hebben een meer dan gemiddeld vertrouwen in de medemens (75% zegt dat ‘de meeste mensen zijn te vertrouwen’). Dat gevoegd bij de groeiende trend van gemeenschappelijke  consumptie, leidt tot de verwachting dat huizenruilen verder zal groeien in populariteit.

De studie stelt dat huizenruilen een belangrijke ontwikkeling is in het moderne toerisme omdat het veel elementen in zich heeft die ‘de toerist van het nieuwe millennium’ zal aanspreken: de toenemende wens om meerdere keren per jaar op reis te gaan, zelfs met een beperkt budget, de vraag naar reizen die op maat gesneden zijn en de wens om een authentieke reis te ervaren…..dus niet alleen het leren kennen van een nieuw land en alle bezienswaardigheden, maar ook het zichzelf onderdompelen in een nieuwe cultuur.

Over de researchers van Bergamo University

Francesca Forno, Assistant Professor of Sociology and Sociology of Consumption, is tevens Director van het CORES LAB (Research Group on Consumption, Networks and Practices of Sustainable Economies).
Roberta Garibaldi, Assistant Professor of Marketing and Tourism Marketing, is tevens lid van CeSTIT (Centro studi per il turismo e l’interpretazione del territorio).

Het onderzoek werd uitgevoerd van april tot mei 2013. Er deden 7.000 huizenruilers mee.

HomeExchange.com, in Nederland HuizenRuil.com, werd opgericht in 1992 en is uitgegroeid tot de grootste en snelst groeiende huizenruil-website ter wereld. Dit jaar zullen de 46.000 leden meer dan 75.000 ruilen uitvoeren, in 154 landen. HomeExchange.com maakt het gemakkelijk om een huizenruil-vakantie te regelen in vrijwel ieder land, stad of gebied en biedt reizigers een authentieke ‘leef als een lokale inwoner’-ervaring. De site is beschikbaar in 16 talen, waaronder Nederlands.

Meer informatieHomeExchange.com

(bericht via Nieuwsbank)

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *