De toeristenmagneet Amsterdam

Boekingswebsite Hotels.com constateert dat de belangstelling voor Amsterdam nog altijd toeneemt. In de afgelopen 90 dagen zag Amsterdam een stijging van 77% in zoekopdrachten voor januari 2015 vergeleken met dezelfde periode in 2014. In 2014 lag het bezoek aan Amsterdam zo’n 11% hoger dan in 2013, en zelfs 60% hoger dan in 2005. Dat geeft ook duidelijk de noodzaak weer om het bezoek aan Amsterdam meer te spreiden naar andere Nederlandse steden en regio’s.

iamsterdamGroei Amsterdam ruim boven de planning
De groeicijfers van Amsterdam liggen rum boven de verwachtingen van Amsterdam Marketing: +3% per jaar voor de periode 2012 – 2018. In de toeristische barometer over de eerste negen maanden van van 2014 is het aantal bezoekers gegroeid met +10,7%. Hierbij waren er +11,5% meer overnachtingen door internationale bezoekers en +7,0% meer overnachtingen door Nederlandse bezoekers. De buitenlandse groei was vooral te danken aan overnachtingen uit Groot-Brittannië (+14,6 %), Duitsland (+17,2%), Italië (+12,9%), Frankrijk (+10,9%) en de Verenigde Staten (+10,4). Daarnaast tonen ook België (+6,6%) en Spanje (+4,9%) een stijging ten opzichte van vorig jaar. Ook de musea en attracties profiteren mee, en trekken steeds meer bezoekers.
Meer informatie: Toeristische Barometer Amsterdam
Zie ook: Artikel in Het Parool over de toegenomen drukte in de stad

Belangstelling blijft
Terug naar de bedrijvigheid; Boekingswebsite Hotels.com ziet de internationale belangstelling ook terug in haar zoek- en boekcijfers. Maar ook door Nederlanders wordt meer gezocht naar hotels in Amsterdam. Hotels.com ervaart een stijging van 6% in Nederlandse zoekopdrachten voor de eerste maand van het nieuwe jaar.
Als mogelijke verklaringen voor deze trend ziet Hotels.com: de nieuwe hotels, lagere kamerprijzen en meer directe bestemmingen op Schiphol. Ook evenementen in januari kunnen de oorzaak zijn van de stijging in zoekopdrachten. Zo was er tussen 27 november en 18 januari het Amsterdam Light Festival en tussen 16 en 26 januari Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam.
Meer informatie: www.hotels.com

Spreiding van toeristen
Vanuit Amsterdam Marketing wordt er actief gewerkt aan promotie van de metropoolregio rond Amsterdam, waarbij o.a. ook De Zaanse Schans, Zandvoort, De Keukenhof en Lelystad aan bod komen. Dat gebeurt onder de naam: ‘Amsterdam bezoeken, Holland zien.’ Dit programma betreft niet alleen promotie, maar ook het wegnemen van barrières. Zo wordt de (als lastig ervaren) OV-Chipkaart omzeild met een ‘Region Day Ticket’, waar de verschillende vervoersmaatschappijen in de regio aan meewerken.
(Voor regio’s en bedrijven buiten Amsterdam, die meer willen weten over de aanhaakmogelijkheden, hebben we een vraag neergelegd bij Amsterdam Marketing. Zodra het antwoord binnen is, voegen we aan dit artikel een update toe.)
Meer informatie: Amsterdam Marketing

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *