De kunst van het vakantievieren

Vakantie is voor veel mensen een moment om naar uit te kijken. In het boek ‘De kunst van vakantievieren’ beschrijft Jessica de Bloom de effecten van vakantie en geeft praktische tips om het maximale uit je vakantie te halen. De vele wetenswaardigheden maken dit boek ook voor ondernemers een nuttige publicatie.

Toe aan vakantie
Het vakantieonderzoek van Jessica de Bloom aan de universiteit van Nijmegen, vormt de degelijke basis van deze publicatie. Zij vertaalt de conclusies naar praktische tips om o.a. stress te verminderen of de beleving te verbeteren. Het eigen onderzoek wordt regelmatig  aangevuld met conclusies uit extern vakantie- en gedragsonderzoek uit binnen en buitenland. De nadruk in het boek ligt op de relatie tussen werken en vakantievieren, met als uitgangspunt dat je vakantie nodig hebt om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur van het werk.

Voorpret, vakantie, nagenieten
Het boek is opgedeeld in drie katernen; vóór, tijdens en na de vakantie. Diverse  onderwerpen worden steeds in kleine, makkelijk begrijpbare artikeltjes besproken. Deze teksten grijpen terug op de zeven basisprincipes voor een optimale vakantie:

  1. voorkom werkstress
  2. doorbreek routines
  3. neem het heft in eigen hand
  4. koester vakantie-ervaringen
  5. deel je vakantiepret met anderen
  6. zorg goed voor je lichaam
  7. voorkom vakantiestress

Er komen in het boek zeer veel, en ook zeer diverse onderwerpen aan bod. Een klein overzicht van onderwerpen waar een ondernemer mogelijk op kan inspelen:

Vakantieganger, neem de regie in eigen hand! Wat wil je gaan beleven? en welke doelstelling heb je met je vakantie? Veel mensen denken daar nog helemaal niet over na. Daarna volgt het afstemmen van vakantiewensen met reisgenoten.

Ruim 1/3 van de tijd op vakantie wordt slapend doorgebracht. Een goede nachtrust is van groot belang voor je humeur. De factoren die de nachtrust kunnen bederven zijn o.a. slechte bedden, geluidsoverlast, stress, of onvoldoende verduistering. Op veel van deze factoren heeft de ondernemer een directe invloed.

Het piekmoment en het laatste moment van de vakantie worden het best herinnerd. Dat laatste moment bestaat vaak uit de stress rondom het inpakken en terugkeren naar huis. Met een afscheidslunch, na het inpakwerk, kun je deze laatste herinnering tot een leuke herinnering maken.

Een sterk punt van het boek is dat het ook de grote diversiteit laat zien in grondhouding van mensen. Zo zijn er vakantiegangers die alles van tevoren willen plannen; maar ook mensen die zich (te) weinig voorbereiden; de verschillen in beleving door mannen en vrouwen; de gevoeligheid voor stress…

Over de auteur:
Arbeids- en organisatiepsycholoog Jessica de Bloom (1983) heeft als onderzoeker aan de Radboud Universiteit Nijmegen gewerkt. In dit boek heeft zij haar wetenschappelijke inzichten vertaald naar praktische tips voor vakantiegangers.

Bestelinformatie: www.uitgeverijboom.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *