Actiegroep cultuur vraagt toeristen om weg te blijven uit Nederland (+ update NBTC)

De kunst- en cultuursector zit duidelijk in de hoek waar de klappen vallen op het gebied van bezuinigingen. Maar in plaats van een zoektocht te beginnen naar nieuwe vormen van inkomsten; bijvoorbeeld door samenwerking met de recreatief toeristische sector, ontplooit de groep ‘Dutch Artists 2011’ een destructieve actie door in een advertentie in De New York Times op te roepen tot een boycot van Nederland als cultuurbestemming.

Advertentie in de New York Times

De advertentie bevat de boodschap: “Do not enter The Netherlands; cultural meltdown in progress”.

In een persbericht geeft de initiatiefgroep de volgende uitleg: “The New York Times bevat vandaag een oproep waarmee wij de wereld willen wakker schudden. Waarmee wij de aandacht willen vestigen op de vernietigende bezuinigingen van de Nederlandse regering op de kunstensector, en de negatieve gevolgen die dat ook internationaal zal hebben; op de internationale kunstensector, toerisme, bedrijfsleven en de economie.

De advertentie is geplaatst door Dutch Artists 2011. Wij, een bundeling van honderden kunstenaars, betrokkenen en sympathisanten, verenigden ons om de grote grensoverschrijdende waarde van de Nederlandse kunsten onder de aandacht te brengen.”

In de bezuinigingsplannen van staatssecretaris Zijlstra wordt de cultuursector gevraagd om 17,5% van hun inkomsten uit de markt te halen. Het toerisme kan daarin een belangrijke partner zijn omdat, zoals ‘Dutch Artists 2011’ zelf ook al aangeeft, deze sector ook belang heeft bij cultuurtoerisme. Het Nederlands Bureau voor Toerisme wordt ondertussen ook stevig gekort en zal de komende tijd dus minder aan advertentiecampagnes kunnen besteden om toeristen juist naar Nederland te halen.

Dutch artist sluit haar persbericht af met de oproep: “Dutch Artists 2011 roept iedereen, waar ook ter wereld, op het internationale belang van de Nederlandse kunst- en cultuursector samen met ons te onderstrepen en het Nederlandse kabinet ertoe te zetten haar destructieve beleid te stoppen. Stuur uw steunbetuiging (liefst voor maandag 27 juni) naar dutchartists2011@gmail.com. In welke taal u wilt! Uw steun wordt kenbaar gemaakt aan de Nederlandse politiek.”

 

 

Reactie Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen:

 

Het klopt dat de gastvrijheidssector op dit moment in Nederland op allerlei niveaus wordt getroffen door bezuinigingen: op cultuur, op natuur, op Holland-promotie. Het NBTC is van mening dat al deze bezuinigingen schadelijk zijn voor de gastvrijheidssector over de volle breedte. Zoals bekend staat ook Holland-promotie aan de vooravond van een buitenproportionele bezuiniging (65% per 2015) en spant zich in om dit percentage terug te brengen tot een percentage dat recht doet aan het economisch belang van de sector. We begrijpen de oproep die de aandacht vestigt op de voorgenomen cultuurbezuinigingen, maar als Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen kunnen wij geen initiatief ondersteunen dat bezoekers oproept om weg te blijven uit Nederland. Cultuur en toerisme gaan hand in hand en hebben een gemeenschappelijk belang bij veel toeristen in Nederland die hun daalders laten rollen in -onder andere- musea.

Achtergrond
Cultuur is voor een op de tien vakantiegangers dé belangrijkste reden om naar Nederland te komen. Deze vakantiegangers komen speciaal af op die speciale tentoonstelling of dat bijzondere festival. Museumbezoek is een van de populairste culturele activiteiten. Het wordt vaak ondernomen in combinatie met andere activiteiten en maakt onderdeel uit van de totale Holland-beleving.

 

Cultuurbeleving is een van de belangrijkste beweegredenen van mensen om te reizen en heel specifiek Nederland te bezoeken. Achter ons culturele erfgoed, onze kunst, de Nederlandse architectuur,- het zogenaamde Dutch Design – gaat onze identiteit schuil. Op die punten onderscheidt Nederland zich van andere landen. Toeristen reizen naar een land om het verhaal erachter te leren kennen en om unieke plekken te bezoeken. Daarmee is cultuur één van de essentiële bouwstenen van de internationale marketing van Nederland.

 

De betekenis van toerisme voor de kunst- en cultuursector is evident. Toerisme levert bezoekersstromen op. En, in deze tijd belangrijker dan ooit: extra inkomsten. In 2009 bezocht zo’n 40% van de buitenlandse toeristen tijdens hun vakantie een of meerdere musea of culturele bezienswaardigheden. Tijdens de vakantie besteden zij in totaal bijna 1,5 miljard euro.

 

Voor wat betreft internationaal bezoek: niet alle kunst en niet alle culturele bezienswaardigheden hebben internationaal aantrekkingskracht. Het is belangrijk om een selectie te maken van die kunst, die internationaal aanslaat. Zo weet je dat je met Van Gogh en Rembrandt wereldwijd scoort. Liftend op het succes van deze iconen kun je toeristen wijzen op wat Nederland op cultureel en artistiek gebied nog meer te bieden heeft.

4 reacties

  1. Zijlstra en het kabinet hebben de kunsten de oorlog verklaard met 25% bezuinigingen. Tot zover was de cultuurwereld erg netjes in haar acties, maar hardere actis zijn op vermoedelijk komst. Er is geen debat, maar een voldongen feiten
    17,5% eigen inkomsten is redelijk en vaak geen probleem. Alleen de grote musea wordt gevraagd 17,5% eigen inkomsten te genereren. De meeste kunstenaars krijgen daar niets van ofwel die moeten 100% zelf verdienen of afsterven. De plannen zijn kleinere podiumkunstengroepen ca. 40% budget te ontnemen, dat betekent dat heel veel groepen kunstenaars niets meer zullen krijgen. Het kabinet zet in op escalatie en vernietiging en dat mensen wiens bestaan wordt bedreigt harde middelen hanteren om het kabinet te pakken waar ze kwetsbaar is lijkt billijk.

  2. Jounalistiek mag hier nog wel wat gebeuren zeg! Wat ongenuanceerd om te stellen dat de culturele sector niet zoekt naar bronnen van financiering. Ten eerste heeft het niks met de noodkreet te maken die bekostigd is door het publiek (de culturele sector wordt ondersteund door haar publiek). Ten tweede zijn culturele organisaties altijd opzoek naar private middelen, echt een rechtse opmerking hier die kant nog wal slaat. Wordt lekker een markt liberaal, lekker de vingers aflikken bij Rutte die onze samenleving de vernieling in helpt.

    Informeer je eerst eens voordat je iets schrijft en doe onderzoek i.p.v. naar die leugenachtige praatjesmakers in Den Haag te luisteren die de boel belazeren.

  3. Wat mij betreft een geweldige actie om dit wereldwijd aan de orde te brengen.
    Complimenten voor de initiatiefnemers!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *