Cruises kampen met imagoprobleem

De cruise-industrie in Nederland heeft te kampen met een imagoprobleem. Vooral oudere mensen boeken cruises, en een verblijf aan boord van een cruiseschip is saai. Dat is tenminste hoe veel Nederlanders over cruises denken, zo blijkt uit onderzoek van de website Cruises.nu. Het lange varen, zeeziekte en kleine kamers zijn andere gedachten die het woord ‘cruise’ bij mensen oproept.

Cruises.nu ondervroeg ruim 1.000 mensen die nog nooit een cruise hadden geboekt naar hun ideeën bij een dergelijke vakantie. De resultaten maken duidelijk waarom de Nederlandse cruisemarkt, met ongeveer 65.000 reizigers per jaar, een van de kleinere in Europa is.

The Love Boat
“Ondanks dat het al vijftien jaar van de buis is, lijken veel Nederlanders een cruise nog steeds met ‘The Love Boat’ te associëren,” aldus Peter van Nijnatten van Cruises.nu. “Dat de meeste cruiseschepen sinds die tv-serie uit de jaren ’80 veel moderner geworden zijn, lijken velen zich niet te realiseren. Hierdoor overwegen velen een cruise niet eens als ze over een nieuwe vakantie gaan denken.”

Riviercruises
“Verder lijken mensen alle cruises over een kam te scheren,” vervolgt Van Nijnatten. “Kleinere cruises, zoals rijncruises, worden inderdaad relatief vaak door ouderen geboekt. Maar bij langere, internationale cruises is dit echt niet het geval.”

Voordelen
Toch zien sommigen ook de positieve kanten van een cruise in. De aanwezigheid van veel activiteiten en de uitgaansmogelijkheden aan boord worden geroemd, net als de mogelijkheid om diverse bestemmingen te bezoeken in een relatief korte periode.

Meer informatie over het onderzoek is te vinden op http://www.cruises.nu/blog/imago-onderzoek-cruises/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *