Consumentenbond moppert over bijkomende boekingskosten. Terecht?

Afgelopen weekend publiceerde de consumentenbond een nieuwsbericht waarin diverse bedrijven werden beschuldigd van prijsmisleiding. Op de zwarte lijst staan o.a. Center Parcs en Landal Greenparks. Die partijen zijn het helemaal niet eens met de conclusie van de consumentenbond.

De consumentenbond:
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 65% van de bekeken reiswebsites niet alle onvermijdbare kosten in de geadverteerde prijs opneemt. Dit tot grote ergernis van consumenten, die klagen dat de prijs waarop ze afgaan veel lager is dan de prijs die ze daadwerkelijk moeten betalen. De Consumentenbond roept de sector op te luisteren naar hun klanten en een transparanter en klantvriendelijker prijsbeleid te gaan voeren.
Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel kosten pas tijdens het boeken naar voren komen. De boekingskosten zijn de grootste extra kostenpost. Deze variëren van een paar euro’s tot 3 tientjes. Doordat de geadverteerde prijzen niet ‘all-in’ zijn, is prijzen vergelijken voor consumenten ondoenlijk.
In de Nederlandse recreatiesector worden o.a. Landal en Center Parcs op de zwarte lijst geplaatst.
Meer informatie: www.consumentenbond.nl

vakantiehuisje Center Parcs
vakantiehuisje Center Parcs

Reactie van Center Parcs
Marketingdirecteur Paul Geraeds is het niet eens met de conclusie van de consumentenbond: “In de praktijk is het lang niet altijd mogelijk om de boekingskosten direct te berekenen. Vaak wordt er gewerkt met prijs per persoon en onze boekingskosten worden berekend per boeking. Vandaar dat die prijs later wordt berekend. Dit verhaal is afgestemd met de autoriteit Consument en Markt (voorheen: NMA) die ons complimenten geeft voor de gekozen aanpak. We voldoen hiermee dus gewoon aan de wettelijke voorwaarden. In de communicatie staat sinds enkele maanden wel vermeld bij de prijs dat er nog boekingskosten en toeristenbelasting bij komt. In een eerder stadium heeft de consumentenbond gevraagd om de vinkjes voor optionele extra producten standaard uit te zetten. Daaraan hebben we wel gehoor kunnen geven.”
Beoordeel het zelf op: www.centerparcs.nl

Voorbeeld Landal prijsoverzicht
Voorbeeld Landal prijsoverzicht

Reactie Landal GreenParks
De reactie van commercieel directeur Landal, Bas Hoogland, komt grotendeels overeen met de vorige spreker. Ook Landal voldoet aan de voorwaarden van de Autoriteit Consument en Markt die tevreden is over de huidige presentatie op de website. Hoogland geeft nog een voorbeeld: “Heel vaak worden er meerdere huisjes tegelijk geboekt binnen een boeking. Dan berekenen we slechts één keer de boekingskosten. Ik vind het wel logisch dat je van tevoren duidelijk vermeld dat er nog kosten bijkomen zodra die kunnen worden berekend. Maar dat doen wij ook.”
Zie ook de webpagina: www.landal.nl

Nog een opvallende constatering; Afgelopen weekend hebben diverse kranten aandacht besteed aan het verhaal over ‘prijsmisleiding’ van de consumentenbond. Bij de vakantieparken is tot nu toe nog geen vraag binnengekomen om hun kant van het verhaal te horen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *