Chinezen ’s werelds grootste spendeerders aan reizen

China heeft Duitsland en de VS ingehaald als ’s werelds grootste spendeerder op het gebied van reizen. Chinese reizigers besteedden in 2012 zo’n 102 miljard dollar aan internationale reizen, een stijging van ruim 40% ten opzichte van 2011*.

chinese toeristDe tweede jaarlijkse ‘Chinese International Travel Monitor’, vandaag gepubliceerd door ’s werelds meest toonaangevende boekingswebsite Hotels.com, onthult belangrijke inzichten in het veranderende gedrag van Chinese reizigers en hoe de wereldwijde hotelindustrie daarop inspeelt.

Uit onderzoek onder meer dan 3.000 Chinese internationale reizigers en meer dan 1.500 hoteliers over de hele wereld, concludeert het Hotels.com rapport dat 75% van de hoteleigenaren wereldwijd zien dat Chinese reizigers goed zijn voor maximaal 5% van hun boekingen en 45% zegt dat ze het afgelopen jaar een toename hebben gezien in het aantal Chinese bezoekers. De grootste toename vond plaats in Azië en Oceanië (61%). Hoteliers zien China de komende drie jaar als een groeimarkt: een op de tien verwacht een toename van meer dan 50% en bijna de helft (47%) anticipeert op een groei van 11 tot 50%.

Volgens het rapport van Hotels.com wordt het merendeel (96%) van de overzeese reizen vanuit China gemaakt voor recreatieve doeleinden, terwijl iets meer dan de helft (52%) van de Chinese reizigers ook andere landen heeft bezocht voor zaken of onderwijs.

Nederland vereenvoudigt visumaanvraag voor zelfstandige Chinese reiziger
Als onderdeel van een groeiende trend geeft bijna twee derde (62%) van de Chinese reizigers aan liever zelfstandig te reizen dan in groepsverband. Deze ontwikkeling werd bevestigd door de ondervraagde hoteliers, die aangaven dat 70% van de Chinese gasten alleen reizen, terwijl dit in 2012 nog half-om-half was.

Johan Svanström, Managing Director van Hotels.com Asia Pacific: “De Chinese International Travel Monitor (CITM) van 2013 toont aan dat de trend van steeds meer zelfstandig reizende Chinezen, zoals ook al geïdentificeerd in 2012, doorzet. Hoewel hier al progressie is geboekt, doen overheden er goed aan om rekening te houden met deze ontwikkeling bij het organiseren van processen voor het aanvragen van een visum.”

In juli 2013 opende Nederland speciale visumbureaus in Peking, Guangzhou en Shanghai. Het eenvoudiger verkrijgen van een visum moet het de Chinese reiziger makkelijker maken Nederland te bezoeken.

Scherpere focus op behoeften Chinese reiziger biedt kansen voor hoteliers
Daarnaast benoemt de CITM mogelijke verbeterpunten voor hoteliers. Het accepteren van Chinese betaalmiddelen wordt gezien als de belangrijkste service die hotels op dit gebied kunnen bieden. Meer dan een kwart (26%) van de Chinese reizigers beschouwt dit als belangrijkste aandachtspunt.

Driekwart (75%) van de Chinese reizigers zegt dat hotels de levering van vertaalde items, zoals welkomstinformatie, websites, tv-programma’s en kranten moet verbeteren, terwijl bijna de helft (42%) zegt dat ze graag meer hotelpersoneel willen hebben dat Mandarijn spreekt.

De mis-match tussen de wensen van Chinese reizigers en de door hotels geboden services, blijkt uit het feit dat een kwart (25%) van de hoteliers aangeeft training in cultureel bewustzijn aan te bieden, maar dat slechts een op de tien (11%) welkomstinformatie in het Mandarijn biedt. Daarnaast heeft wereldwijd iets meer dan de helft van de hotels (56%) de afgelopen 12 maanden minder dan $ 10.000** uitgegeven aan het ontwikkelen van programma’s en producten, specifiek gericht op Chinese gasten.

Als het gaat om het onderzoeken en het boeken van reizen, speelt persoonlijke aanbeveling een steeds belangrijkere rol. Bijna een derde (30%) van de Chinese reizigers zegt te vertrouwen op advies van familie en vrienden, gevolgd door boekingswebsites en online reviews.

Meer dan een kwart van de Chinese reizigers (27%) gebruikt social media om een vakantiebestemming te kiezen. Onder jongere reizigers onder de 35 jaar stijgt dit percentage zelfs naar 33%.

“Deze inzichten benadrukken de noodzaak voor hoteliers om hun marketingstrategieën aan te passen om Chinese reizigers aan te trekken, en daarbij met name te focussen op online en social media. Terwijl de CITM aantoont dat hoteliers stappen in de goede richting zetten om tegemoet te komen aan de steeds mobielere en ontwikkelde Chinese reismarkt, laat het rapport ook zien dat de wereldwijde hotelindustrie haar voorzieningen en services moet aanpassen om beter in te spelen op ’s werelds groots reismarkt.”

“Programma’s van overheden en verkeersbureaus om Chinese reizigers aan te trekken en te faciliteren zijn een positieve stap, maar de snelheid waarmee het volume van de Chinese reismarkt groeit, lijkt het tempo waarmee de hotelindustrie verandert te overtreffen,” besluit Svanström.

*United Nations World Travel Organisation World Tourism Barometer, april 2013, bekeken op 16 juli 2013, http://mkt.unwto.org/en/barometer

**Op de vraag ‘Hoeveel geld (in US$) heeft uw hotel de afgelopen 12 maanden geïnvesteerd in programma’s of producten specifiek gericht op Chinese gasten?’, gaf 56% aan minder dan $10.000 te hebben geïnvesteerd.

Bron: persbericht Hotels.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *