CenterParcs investeert anticyclisch

De crisis is voor de Pierre & Vacances CenterParcs Groep geen moment om stil te zitten. Er wordt juist behoorlijk geïnvesteerd. Met name in Spanje worden inkopen gedaan; daarmee profiterend van de relatief lage prijzen van het recreatief onroerend goed.

Nederlandse bungalowmarkt
Op de Nederlandse bungalowmarkt wordt vooral geïnvesteerd in het opwaarderen van de accommodaties. Marketing Officer Paul Geraeds onderbouwt de terughoudende houding voor investeringen in Nederland met cijfers: “Afgelopen jaar was de gemiddelde bezettingsgraad over alle Nederlandse bungalowparken, zo’n 39%; en daar zit een dalende trend in. Er komen nog steeds nieuwe bungalowprojecten bij. Vooral de projectontwikkelaars die snel een park neerzetten, en daarna de exploitatie overlaten aan een andere partij, zijn slecht voor de markt.”
Sterke merken, zoals CenterParcs, weten de bezettingsgraad overigens nog wel redelijk op peil te houden. Die was in 2011; 75%. Daarentegen haalt CenterParcs in de meer Zuidelijke landen en wintersportgebieden wel een hogere bezettingsgraad. (Frankrijk: 80%)

Boekingsgedrag
CenterParcs constateert dat 1/3 van de consumenten hun vakantie op dit moment uitstelt. Zij willen soms meer zekerheid over hun persoonlijke financiële situatie of gokken op een voordelige last-minute aanbieding. In o.a. Nederland, Frankrijk en Duitsland kiezen de vakantiegangers ook vaker voor een vakantie in eigen land. Mede door de grotere behoefte aan zekerheid (betrouwbare verhuurder), profiteert CenterParcs van deze trend.
Gaat CenterParcs mee in de prijsdumping op de bungalowmarkt? Geraeds: “Dat proberen we zoveel mogelijk te voorkomen, maar natuurlijk ontkomen ook wij daar niet helemaal aan. We zetten vooral in op unieke belevingen, en die zijn minder gevoelig voor prijsvergelijking. Komend jaar willen we vooral ook onze trouwe vaste gasten eens extra in de watten leggen.” Het is volgens Geraeds wel steeds moeilijker om je te onderscheiden van de markt; “Er zijn steeds meer klonen”. Met de campagne ‘de 29 verschillen’ wil CenterParcs rationeel uitleggen waarin haar concept wezenlijk verschilt van de concurrent.

Een uitgebreider artikel over de toekomstvisie van CenterParcs verschijnt binnenkort in vakblad Recreatief Totaal

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *