Campings profiteerden sterk van de zomerse hitte. Dit begon al in de maand mei, die sinds de start van de weermetingen in 1706 nog nooit zo warm was geweest. Dat resulteerde in 2,4 miljoen campingovernachtingen van Nederlanders in mei: een stijging van 32 procent ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar.
Verliezer: bioscopen
Bioscopen waren minder blij met het weer. Hoewel ABN AMRO een jaargroei verwacht voor de branche, was er in de
eerste helft van het jaar juist sprake van een fikse daling van het aantal bioscoopbezoeken. Hierbij speelde het filmaanbod een belangrijke rol, maar ook het weer heeft invloed.
Weersgevoelige sectoren moeten investeringen zorgvuldig overwegen
De extreem warme zomer heeft ondernemers in alle ‘weersgevoelige’ branches aan het denken gezet. “Deze ondernemers staan voor de vraag hoe zij risico’s kunnen beperken of juist kansen kunnen verzilveren. De antwoorden zijn voor elke sector anders, maar komen erop neer dat zij nieuwe investeringskeuzes moeten maken”, zegt Loek Caris, Sector Econoom Thema’s van ABN AMRO. “Daarbij bestaat het gevaar dat een investering te weinig rendeert in een ‘normale’ zomer. De klimaatscenario’s van het KNMI geven pas in 2021 duidelijkheid over de kansen op nieuwe extreme zomers. Elke investering zal daarom zorgvuldig onderzocht moeten worden.”
Meer informatie: https://insights.abnamro.nl