Boekingswebsites blijven marktaandeel hoteldistributie veroveren

Het is de hotelsector een doorn in het oog; de afhankelijkheid van de boekingswebsites. Afgelopen jaren is de afhankelijkheid van deze boekingswebsites echter alleen maar toegenomen. Sinds 2008 is het marktaandeel van Online Travel Agencies (OTA’s) met bija 45% gestegen.

Duur distributiekanaal

De tussenpersonen via internet blijken in de praktijk ook nog eens een vrij duur distributiekanaal te zijn. Als een merkhotel een boeking maakt via de eigen website, dan liggen de kosten gemiddeld tussen de €2,- en € 5,-. De opslag van een OTA ligt tussen de € 40,- en € 120,-. Het is dus niet vreemd dat hotels graag van hun afhankelijkheid van deze OTA’s af willen. Deze berekening is gemaakt op een blog van Hospitalitybusiness.com, die zich richt op de internationale hotelmarkt.  Het is dus een internationaal probleem.

Mobiele kansen

De slag met de boekingswebsites lijkt voor hoteliers grotendeels verloren. Er komt echter een nieuwe ontwikeling aan, waar de marktaandelen nog verdeeld gaan worden; het distributiekanaal van mobiel internet. Als de ondernemers daar bijtijds op inspringen, is de kans groot dat ze hier het marktaandeel wel groot kunnen houden.

Bekijk een uitgebreidere samenvatting op www.horeca.org

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *