De vroegboekingen van campings in heel Europa lopen t/m februari wat achter bij 2011. Dat constateert de ANWB uit de cijfers van de boekingen die verlopen via de website van ANWB kamperen. In Nederland loopt de achterstand op tot 8%. De maanden maart en april laten wel weer een licht herstel zien t.o.v. vorig jaar.
Terwijl de campingboekingen voor Europa als geheel achterblijven, zijn er ook landen die het uitstekend doen. Met name Italië loopt fors voor op de boekingen; maar ook Spanje laat een plus zien. De ANWB ziet al sinds 2009 een mooi herstel van de kampeermarkt. Dat is een trendbreuk met de consequente lichte dalingen van de jaren er voor.
Hernieuwde interesse voor kamperen
De ANWB kampeerdagen werden het afgelopen weekend door 18.000 mensen bezocht. Het valt Frank Jacobs van de ANWB op dat het evenement niet alleen het traditionele KCK publiek trekt: “De lezer van de KCK is over het algemeen wat ouder. Het is opvallend dat deze beurs vooral veel jonge mensen en gezinnen aantrekt. We hebben dan ook ons best gedaan om ook veel activiteiten voor de kinderen op het terrein te (laten) organiseren. Ook de samenwerking met enkele partners zorgt voor een breder publiek.” Op de kampeerdagen waren o.a. de VeKaBo (kampeerboeren), natuurkampeerterreinen en Bever Zwerfsport (voorheen actief met een eigen beurs) aanwezig.
Trends
Jacobs ziet dat de kampeersector aan de vooravond staat van een belangrijke ontwikkeling in boekingen en prijsbeleid: “In de hotelsector is men op het gebied van prijsbeleid al een paar stappen verder. Daar wordt veel flexibeler ingespeeld op vraag en aanbod en wijzigen de prijzen op het internet veel vaker. Voor de campingsector liggen er ook prima kansen om door een slim prijsbeleid de opbrengst te maximaliseren.”
De huidige boekingsportals voor kamperen zijn volgens Jacobs ook niet optimaal: “Wist je dat er de consument gemiddeld 9 uur op internet bezig is voordat er een boeking gemaakt wordt? Uit ons eigen onderzoek blijkt dat dit een grote frustratie is voor veel kampeerliefhebbers. De consument wil graag een zo compleet mogelijk overzicht van campings, met daarbij de informatie over beschikbaarheid.”
De ANWB werkt op dit moment met internationale partners samen om de gegevens over campings zo compleet mogelijk op een rijtje te krijgen. Dat is handig voor de consumenten, maar maakt het voor campingondernemers ook makkelijker om via één partij publiciteit te verkrijgen in diverse landen. De ANWB bespaart ondertussen op kosten door o.a. de campinginspecties samen te doen met de Duitse zusterorganisatie ADAC.
Glamping
Voor de trend ‘Glamping’ was er op deze beurs een heel eigen paviljoen ingericht. Loes Plagman, beheerder van vakantiepark De Luttenberg: “Het valt me op dat er nog steeds veel mensen zijn die het begrip Glamping niet kennen. Zij zijn aangenaam verbaast over de luxe en comfort in de luxe safaritent die we hier hebben staan.”
Sfeerimpressie van de ANWB Kampeerdagen 2012:
Meer informatie: www.anwb.nl/kamperen