Zo’n 72% van de Nederlanders wil komende zomer op vakantie gaan. 13% twijfelt nog en 15% geeft aan (waarschijnlijk) niet te gaan. Het aantal Nederlanders met zomervakantieplannen ligt daarmee iets hoger dan vorig jaar, toen 71% aangaf op vakantie te willen gaan. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek dat NBTC-NIPO research begin april heeft uitgevoerd naar de vakantieplannen van de Nederlandse bevolking.
Meeste plannen voor een buitenlandse vakantie
De meeste zomervakantieplannen betreffen een vakantie in het buitenland. Ruim 8 miljoen Nederlanders zijn van plan om komende zomer naar het buitenland te gaan. Dit zijn er ruim 100.000 meer dan vorig jaar (+2%). Van de buitenlandse bestemmingen zijn Frankrijk (1,6 miljoen), Spanje (850.000) en Duitsland (800.000) het meest populair. Spanje, Groot-Brittannië en België laten de meeste groei zien. Het aantal plannen voor een verre reis is ten opzichte van vorig jaar aanzienlijk gedaald.
Belangstelling voor eigen land daalt licht
Na twee jaar van groei is de belangstelling voor een vakantie in eigen land met zo’n -1% licht gedaald (ongeveer 30.000 minder plannen). Hiermee is Nederland komende zomer de vakantiebestemming voor zo’n 2,8 miljoen Nederlanders. Meest populaire bestemmingen in eigen land zijn Gelderland, Limburg en Drenthe. Zo’n 400.000 Nederlanders hebben nog geen keus gemaakt voor een binnen- of buitenlandse vakantie.
Bron: NBTC Nipo Research
Initiatieven om vakantie in Nederland te promoten
Het is de ondernemers in recreatie en toerisme niet ontgaan dat de concurrentie vanuit het buitenland bijzonder stevig is. Nu de promotiesubsidies van het NBTC onder druk staan (naar verwachting – 65%) zien we een aantal initiatieven ontstaan om een verblijf in eigen land aantrekkelijk te promoten.
1) Grote mediapartijen achter nieuw Ontmoet NL
Ontmoet NL. Onder die naam wordt Nederland als vakantieland in een nieuw, aansprekend en eigentijds concept gepromoot. Uniek is de vrijwel permanente en onderscheidende aandacht voor Nederland als vakantieland. Vrijdag 27 mei is de bruisende kick off.
Met ingang van de Vakantiebeurs 2012 wordt de Nederlandhal het meest aansprekende beursonderdeel. Voor en na de Vakantiebeurs is er in het concept alom (multimediale) aandacht voor Nederland als vakantieland. Ontmoet NL is een initiatief van Zilt Events (onder andere Zilte Zaken) in samenwerking met VNU Exhibitions (organisator Vakantiebeurs) en 100% NL (radio en magazine). Tevens zal het concept op andere beurzen worden ingezet.
2) Holland Beurs
“Beleef Nederland onder één dak” op Holland Beurs, van 29 maart tot en met 1 april 2012. Holland Beurs is een nieuw publieksevenement over het Nederland van vandaag, met een knipoog naar het verleden en het vizier gericht op morgen.
Op dit bloeiende voorjaarsevenement ontmoet u een unieke en gemotiveerde doelgroep. Holland Beurs inspireert de bezoeker om ‘Er-op-uit’ te gaan in eigen land. De bezoeker legt op het evenement zijn of haar persoonlijke agenda voor 2012 langs de Nederlandse veelzijdigheid. Holland Beurs kenmerkt zich als het leukste dagje uit in het voorjaar!
3) Samenwerking ‘Het leukste Dagje Uit’
Op 12 mei organiseerden een aantal organisaties, actief in recreatie en toerisme, een bijeenkomst om hun promotiekracht te bundelen. Voorlopig kiezen ze als werknaam ‘Het Leukste Dagje Uit’ Onder de betrokken partijen zijn o.a. 50 dagattracties verenigd in ToerNed, VVV Nederland, Landal GreenParks, Union fietsen en de Hampshire hotelgroep.
Ondernemers die zelf nog een initiatief ontwikkelen; laat het weten aan de redactie van Pretwerk. De domeinnaam www.blijftochhier.nl staat ook open voor nieuwe initiatieven.