Veel MKB bedrijven uit de recreatieve en toeristische sector hebben hun marketing voor de thuismarkt goed op orde. Maar hoe bereik je de gasten buiten onze landsgrenzen? Het begint al met de domeinnaam, die voor veel bedrijven eindigt op .nl. Daarmee ben je in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Duitsland en België nauwelijks vindbaar. Samenwerken is een goede oplossing om die hele grote buitenlandse markt efficiënt te benaderen. Het NBTC heeft daarom in diverse landen campagnes lopen, waar ondernemers bij kunnen aanhaken. Een overzicht:
Nieuwe Citybreak-campagne in de maak
Om het bezoek aan de Nederlandse steden te stimuleren is in de Europese landen in september een grote campagne gestart in samenwerking met boekingsite Expedia. Tegelijkertijd is het NBTC bezig met de vormgeving van de campagne voor volgend jaar: in oktober zijn nieuwe beelden geschoten voor de Citybreak-campagne vanaf 2013 en verder. Eind oktober worden de beelden gepresenteerd aan de deelnemende steden.
Arts Holland: website vernieuwd en online activiteiten gestart
Ook de culturele toerist blijft niet ongemoeid: de website www.artsholland.com is eind oktober vernieuwd met nieuwe content, een inspirerende opmaak en nieuwe blogs. Om bezoek naar de site te genereren wordt in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk een start gemaakt met verschillende online activiteiten zoals bannering en nieuwsbrieven.
Faces of Holland: live in de VS, Spanje, Italië en Frankrijk
De nieuwe campagne Faces of Holland is inmiddels van start in de Verenigde Staten, Spanje, Italië en Frankrijk. Onder andere via bannering op verschillende boekingsites in deze landen wordt bekendheid gegeven aan de campagne. Op basis van de voorlopige resultaten in 2012 wordt de campagne voor 2013 verder ontwikkeld.
Beache life-campagne: work in progress
Momenteel maakt het NBTC plannen voor de Beachlife-campagne voor 2013 tot en met 2015. Deze plannen worden ondere andere besproken tijdens de Landelijke Kustdagen die dit jaar plaatsvinden op 13 en 14 november in de Gemeente Veere (Zeeland).
Holland Naturally & nieuwe campagne natuur
De websites die de Nederlandse natuur uitlichten (www.hollandnaturland.de en www.natuur.holland.com) laten in oktober mooie cijfers zien: mede naar aanleiding van een online marketingcampagne bezochten van augustus tot en met eind oktober zo’n 210.000 bezoekers de speciale websites. Met name Belgen tonen veel interesse in het natuuraanbod in ons land. Om vroegboekingen voor 2013 te stimuleren wordt in de Duitse en Belgische markt eind 2012 nog een extra campagne gevoerd.
Nu het internationaal evenementjaar bijna ten einde loopt, wordt gewerkt aan de nieuwe campagne die de Nederlandse natuur centraal stelt: ‘Nederland is een land vol verhalen, stap op de fiets en beleef het zelf’. Met deze campagne wordt voor de periode 2013-2015 een vervolg gegeven aan het ontsluiten van de Nederlandse natuur in de buurlanden.
Meer informatie: Holland-marketingactiviteiten