Van 8 tot 22 mei pakt Toerisme (Belgisch) Limburg vzw uit met een grootschalige promotiecampagne in eigen provincie. 62 affiches van 20m2, een postkaartactie, posters in de infokantoren en een online campagne moeten de Limburgers stimuleren om vaker met vakantie te gaan in eigen streek. De campagne maakt de Limburgers bewust van het unieke vakantiegevoel in Limburg. “Het ultieme doel is ten eerste om de Limburgers een goede vakantiebeleving aan te bieden, ten tweede om ze nog sterkere Limburg-ambassadeurs te maken. Tegelijkertijd zorgt een toename van Limburgse verblijfstoeristen voor meer rendement voor de toeristische ondernemers,” stelt Limburgs gedeputeerde van toerisme, cultuur en erfgoed Igor Philtjens.
Limburg staat synoniem voor gastvrijheid, natuurpracht en gezelligheid. Dat positieve imago vertaalt zich in een stijgend verblijfstoerisme. Jaarlijks komen meer dan 1 miljoen toeristen naar Limburg voor een meerdaags verblijf . 26,3% onder hen zijn Nederlanders, 58,7% komt uit België. Slechts 3,8% van de gasten is een Limburger.
“Limburg exporteert haar gastvrijheid,” zegt gedeputeerde Igor Philtjens. “De 96,2% verblijfstoeristen van buiten de provincie lieten in 2011 maar liefst 285,0 miljoen euro achter in Limburg. De Limburgse verblijfstoeristen vertegenwoordigen 11,3 miljoen euro omzet. Toerisme is voor onze provincie een economische speerpuntsector, maar de Limburgers zelf kennen onvoldoende de troeven van onze streek. Als meer Limburgers in Limburg op vakantie gaan, stijgen de bestedingen in de vrijetijdseconomie in Limburg. Toerisme in eigen streek creëert zo in de eerste plaats extra inkomsten voor de Limburgers. En meer werkgelegenheid. Onze ambitie is om de omzet door Limburgers in de Limburgse vrijetijdseconomie binnen de vijf jaar te verdubbelen en extra banen in deze sector te creëren.”
De nieuwe campagne moet de Limburgers dan ook meer bewust maken van dat brede Limburgse toeristische aanbod. Dat gebeurt onder andere met twintig-vierkantemeterborden die enkele imposante landschappen in het straatbeeld toveren. Vergezeld van de slogan ‘Dit noemen wij Goddelijk/ Vervoering/ Hoogtepunt/Sahara’. Vier slogans die het onderscheidende karakter van de decors extra te beklemtonen. De baseline ‘Een echte Limburger gaat ook in Limburg op vakantie’ speelt in op de trots van de Limburgers en maakt van hen echte toeristische Limburg-ambassadeurs.
Igor Philtjens: “Het doorkijkkerkje in Grootloon, het panorama van Connecterra, de Sahara in Lommel, de glooiende Voerstreek: het zijn decors die aanspreken. En die ons prikkelen om onze eigen provincie nog wat nader te verkennen. Limburg heeft een gevarieerd toeristisch aanbod, en heeft bovendien een rijk aanbod aan mooie, professionele en gastvrije logeeradressen. Trendy hotels, smaakvolle B&B’s, moderne huurvakantiewoningen, campings in het groen, hippe vakantieparken. Er is voor elk wat wils, in elke prijscategorie, zowel voor verblijfs- als dagtoeristen. Conclusie: je kan een heel jaar door in Limburg op vakantie om te genieten van de Limburgse gastvrijheid!”
Toerisme Limburg bezorgt ook posters aan de toeristische diensten, de logiesuitbatingen en fietscafés. Daarnaast schenken we een set van vier postkaarten weg en komen er advertenties in de kranten en acties op Facebook. Vier weken lang loopt er ook een wedstrijd waarbij de Limburgers een vakantie in Limburg kunnen winnen. Want zoals de affiches zeggen: een echte Limburger gaat ook op vakantie in Limburg!
Meer informatie: www.toerismelimburg.be/nl