Beeld en smaak roepen bij Nederlanders de sterkste vakantieherinneringen op

Uit een enquête van Corendon is gebleken dat zes op de tien Nederlanders foto’s en lokale lekkernijen benoemen als sterkste trigger voor vakantieherinneringen. Vakantiefoto’s blijven voor 42% van de Nederlanders de belangrijkste prikkel om vakantieherinneringen op te halen. Nog een 22% benoemt geur en smaak van lokaal voedsel juist als sterkste trigger. Op de derde plaats (16%) werden vooral gevoelens genoemd die vakantiegangers doen terugdenken aan de reis. Zoals het gevoel van vrijheid, rust en tijd die met geliefden wordt doorgebracht.

de starkste vakantieherinneringen

Andere zaken die werden genoemd als de sterkste prikkel waren: personen ontmoet op vakantie (6%), muziek (5%), toegangsbewijzen voor bezienswaardigheden, gekochte souvenirs of kledingstukken die alleen op vakantie gedragen worden (3%). Ruim 1000 reisliefhebbers vulden de vakantieherinneringen enquête van Corendon in.

Slechts kwart vakantiefoto’s belandt in album
Opvallend is dat vakantiefoto’s toch in slechts een kwart van de gevallen in een fotoalbum belanden. Meer dan de helft van de gemaakte vakantiekiekjes, worden opgeslagen op een telefoon, tablet of computer (53%). Gemiddeld 16% van de vakantiegangers zegt de gemaakte vakantiefoto enkel te delen op social media. De laatste 6% zegt het anders te doen en bijvoorbeeld de foto’s te gebruiken in een vakantievideo of een deel op social media te plaatsen en de rest op de computer te bewaren.

Bezienswaardigheden en uitzichten populairder dan de selfie
Hoewel de selfie niet meer weg te denken is, zegt slechts 5% voornamelijk selfies te nemen op vakantie. Foto’s van uitzichten en bezienswaardigheden worden frequenter gemaakt (59%). Daarnaast worden reizigers door elkaar op de foto gezet (36%). Dit houdt overigens niet in dat er helemaal geen selfies genomen worden op vakantie, de andere zaken worden echter vaker vastgelegd.
Verder zegt ruim 43% van de ouders, die met hun kinderen op vakantie vertrokken, vooral foto’s van hun medereizigers gemaakt te hebben en zelf niet op de vakantiekiekjes te staan. Opvallend is dat het vaker het geval is bij de vaders (47%) dan bij de moeders (40%).

Kleding, accessoires en koelkastmagneten meest populaire souvenirs
Wanneer het aankomt op souvenirs, kopen de meeste Nederlanders kleding of accessoires op vakantie – al dan niet met verwijzing naar de bestemming (29%). Ook de koelkastmagneten met bezienswaardigheid blijven populair (27%). Slechts 22% koopt regelmatig ingrediënten op hun vakantieadres om thuis van te genieten. Wat opvallend is, gezien smaken en geuren wel als belangrijke aanleiding voor vakantieherinneringen worden aangemerkt. Aan onze souvenirs geven we gemiddeld 42 euro per vakantie uit.

Kruiden, olie en alcohol gaan het vaakst mee terug naar Nederland
Op de vraag welke lokale lekkernijen wel eens mee naar huis gaan vanaf een vakantieadres, was het antwoord vaak olie of kruiden (29,4%), bier, wijn of sterke drank (12,5%) en chocolade, koek of snoep (6,4%). Opvallend is dat de provincie Drenthe vaker kiest voor de alcoholische versnapering. Waar provincie Limburg sneller voor de zoetigheid gaat en Noord-Holland juist meer lokale thee of koffie mee naar huis neemt.

Vakantiegevoel voor de rest van het jaar
Een veelvoorkomend antwoord op de vraag naar de gouden tip om het vakantiegevoel vast te houden, is dat het haast onmogelijk is. Als de kans er was, zou 87% dan ook direct na thuiskomst van hun zomervakantie een winterzonvakantie boeken. 21% naar dezelfde bestemming als hun zomervakantie, 66% zou voor een andere bestemming gaan.

Bron: persbericht corendon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *