Avontuurlijk kamperen op het dak van je auto – steeds meer in trek

Kamperen op het dak van je auto – jarenlang was het voorbehouden aan avonturiers die op die manier de stilste plekjes van Europa ontdekten. Dit jaar is echter de doorbraak van de daktent – de verkoop van daktenten is in 2020 meer dan verdubbeld.

‘Het ziet er stoer uit en je komt op de mooiste plekken’.

Daktenten worden met een imperiaal op het dak van de auto bevestigd. Ze zijn afkomstig uit de 4×4-wereld, maar steeds vaker zijn ze ook te zien op normale personenauto’s en SUV’s. De daktent – met daarin standaard een matras – past op vrijwel iedere personenauto en je zet ‘m binnen een paar minuten op. “Voordeel is de ultieme flexibiliteit: je hebt maar een klein plekje nodig om te kunnen overnachten en met een personenauto kom je op de leukste plekken”, aldus Ivar van der Leij, importeur van de daktentmerken Campwerk en iKamper.

“Een aantal jaren geleden was de daktent nog een nichemarkt, maar de laatste jaren heeft hij een serieuze plek veroverd in het kampeerwereldje. Dit jaar zien we zelfs een omzetgroei van meer dan 100 procent ten opzichte van 2019. Dat zorgt ervoor dat producenten, ondanks een vergroting van de capaciteit, nog maar nauwelijks aan de vraag kunnen voldoen”, aldus Van der Leij. Kamperen zit sowieso fors in de lift, zo blijkt uit cijfers van branchevereniging de Kampeer & Caravan Industrie (KCI). De verkoop van nieuwe caravans groeide in de maand juli met 48 procent ten opzichte van juli 2019 en de kampeerauto’s tikten zelfs een stijging van 86 procent aan, terwijl juni ook al een bizarre plus liet zien van 84 procent ten opzichte van diezelfde maand vorig jaar.

Ook de kwaliteitstenten moesten het ontzien sinds Corona-periode met maandelijkse omzetdalingen tot maar liefst 50%. Maar zodra de campings groen licht kregen werd ook hier de lust van kamperen direct merkbaar in de showrooms, met een gemiddelde groei van maar liefst 140% vanaf half juni. De verkoop van daktenten spant dit seizoen echter de kroon, met maar liefst een verdubbeling ten opzichte van totaal 2019.

De reden van de populariteit is volgens Van der Leij de vraag naar meer mobiliteit, flexibiliteit en het buiten willen zijn. “Dat outdoorgevoel spreekt steeds meer mensen aan en dat gevoel wordt versterkt door de coronapandemie. Met een daktent kun je á la minute een roadtrip maken in plaats van dat je in een overvol vliegtuig moet stappen naar een all-inclusive hotel. En als een vakantie gebied verandert van code geel naar oranje, dan kun je met de auto zo weer weg”, aldus de daktentspecialist.

Bron en meer informatie: Kampeer en Caravan Industrie / www.camp-to-go.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *