ACM gaat vanaf april vakantieparken controleren op juiste weergave van bijkomende kosten

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet nog te vaak dat aanbieders in de vakantiesector hun prijzen niet goed weergeven. Het is voor de consument vaak onduidelijk welke bijkomende kosten zij kunnen verwachten.

De ACM heeft de afgelopen periode websites van diverse reisaanbieders gecontroleerd. Daaruit bleek dat de bijkomende kosten vaak niet staan vermeld in of bij de advertentieprijs. Ook op de website staan deze kosten niet duidelijk vermeld. De consument is daardoor in de praktijk vaak tientallen euro’s duurder uit dan in de advertentie werd beloofd. De vermelding van de bijkomende kosten onder het ‘i’- symbool is niet voldoende duidelijk voor consumenten.

In april zijn de vakantieparken aan de beurt

De ACM gaat de komende periode controleren op welke manier aanbieders van vakanties hun prijzen vermelden. Vanaf april start de ACM met het controleren van aanbieders van accommodaties op vakantieparken. De controle van andere reisaanbieders volgt op een later moment. De ACM kijkt met name naar de manier waarop de bijkomende kosten vermeld zijn:

  • De consument moet meteen vanaf het begin inzicht krijgen in alle bijkomende kosten;
  • Het vermelden van bijkomende kosten onder het ‘i’-symbool is niet toegestaan;
  • Reisaanbieders die met de ACM willen onderzoeken hoe zij prijzen op hun website beter kunnen tonen, bijvoorbeeld door middel van A/B testing, kunnen contact opnemen met de ACM via effectievetransparantie@acm.nl.

Bron en meer informatie: www.acm.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *