Hotelketen Accor kondigt de lancering aan van haar wereldwijde online check-in-systeem. Door vooraf online in te checken, besparen gasten tijd bij aankomst en vertrek. Administratieve handelingen worden door de service beperkt. De hoteloperator wil vóór eind 2014 de service implementeren in meer dan 30% van haar 3.600 vestigingen ter wereld.
Smartphone
Meer dan twee miljard mensen zijn tegenwoordig in het bezit van een smartphone. Daarbij verloopt ruim 47% van de reiszoekopdrachten via mobiele telefoons. De smartphone is hiermee belangrijker dan ooit te voren voor het vinden, voorbereiden en organiseren van een reis*. Met de introductie van de online check-in biedt Accor een online service aan die voldoet aan moderne reisbehoeften.
Tijdsbesparing
Zodra de boeking is gemaakt, worden hotelgasten twee dagen voor aankomst uitgenodigd om zich online in te checken. Op de dag van aankomst ontvangen ze een welkomstbericht via sms. Deze bevestigt de kamer, geeft aan dat de sleutel klaar ligt en toont praktische reisinformatie (bijvoorbeeld transport-services naar het hotel of toegangscodes tot de parkeerplaats). Wanneer de gasten arriveren, overhandigt een hotelmedewerker de sleutel. De tijdrovende check-in procedure wordt hierdoor overbodig. De hotelier kan zijn tijd gebruiken om gehoor te geven aan wensen of vragen van de gasten.
- Om uit te checken, levert men de sleutel weer in, om aan te geven dat de kamer is verlaten. De factuur wordt vervolgens per email verzonden.
- De online check-in is beschikbaar voor zowel reizigers die boeken via de websites of mobile applicaties van Accor als voor reizigers die telefonisch boeken of een loyaltiteitskaart bezitten.
Rol van hotelmedewerker
Gasten boeken steeds vaker online en verwachten steeds sneller geholpen te worden. Een online check-in procedure maakt dit mogelijk. De online check-in dienst is deel van Accors innovatiebeleid. De hotelmedewerker nu meer tijd vrijmaken voor de vragen en wensen van de gast. Hiermee wil Accor de hotelervaring verbeteren en als bedrijf blijven groeien en vernieuwen. Omdat de kwantiteit van het werk van het hotelpersoneel omlaag gaat, gaat de kwaliteit van het werk omhoog is de redenering
Techniek
De technologie werd voornamelijk door Accor zelf ontwikkeld met inbreng van Ogone (online betalingssysteem voor pre-payments). De voornaamste ontwikkelingen bevinden zich in Accors eigen centrale reserveringssysteem, TARS. Er wordt ook gebruik gemaakt van de bestaande applicaties Tars, Fols(PMS systeem) en Micros-Opera (PMS systeem) die Accor verder ontwikkeld heeft ofwel d.m.v. configuratieveranderingen tot het juiste eindresultaat wordt gekomen.
Het nieuwe systeem is getest in circa 20 vestigingen in Nederland, België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Het concept wordt nu ingezet in 60 hotels in 13 landen en zal beschikbaar zijn in 1,000 hotels, bijna 30% van het netwerk, voor eind 2014.
Eerste ervaringen
“De eerste resultaten vanuit reeds aangesloten hotels zijn zeer positief. Meer dan 90% van de gasten is van plan het gebruik van de service te herhalen. Wachtrijen worden kleiner en hoteliers hebben meer aandacht voor hun gasten. Ze kunnen zichzelf volledig overgeven aan hun passie: het werk als gastheer”, verklaart Christine Pouletty, Project Manager.
Bron: persbericht Accor Hotels