Aantal vakantieplannen voor 2020 neemt verder af

NBTC en Royal Schiphol Group maken vandaag de resultaten van de derde meting van de Vakantiemonitor bekend: een serie metingen naar de invloed van de coronacrisis op het reisgedrag van toeristen uit Nederland en kernmarkten België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Ten opzichte van de vorige meting neemt het aantal mensen met vakantieplannen verder af. Op dit moment geeft minder dan 60 procent van de ondervraagden aan op vakantie te gaan dit jaar. “We zien met name dat Belgen terughoudender zijn geworden in het boeken van vakanties (-14 procent). Dit heeft onder andere te maken met de forse stijging van het aantal coronabesmettingen in België,” vertelt Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.

Last-minute vakanties populair dit jaar

Resultaten uit de derde meting laten zien dat ongeveer de helft van de ondervraagden hun vakantie op het laatste moment heeft geboekt. Vakanties voor augustus zijn in 50 procent van de gevallen in de afgelopen twee maanden geboekt. Jos Vranken: “We merken nog steeds dat veel mensen terughoudend zijn in hun reisgedrag. Mensen wachten tot het laatste moment voordat ze een vakantie boeken. Opvallend is dat ongeveer 25 procent van de mensen met vakantieplannen de vakantie nog niet heeft geboekt. Van deze 25 procent is nog maar de helft zich aan het oriënteren op vakanties, de andere helft dus nog niet. Het is überhaupt de vraag of deze mensen nog op vakantie gaan dit jaar. Dit bevestigt opnieuw dat de toeristische sector nog in een diep dal zit en dit voorlopig ook zal blijven.”

Meer Nederlanders op vakantie in eigen land

Uit de resultaten van de Vakantiemonitor blijkt dat 44 procent van de Nederlanders met vakantieplannen de voorkeur geeft aan een vakantie in eigen land. Dit is 6 procent meer dan bij de vorige meting. “Aangezien de verhouding tussen binnen- en buitenlandse in andere landen gelijk is gebleven, is het opvallend dat Nederlanders vaker voor een vakantie in eigen land kiezen,” vertelt Jos Vranken. “We merken nog steeds dat de meeste Nederlanders met vakantieplannen de drukke toeristische plekken willen mijden. Het is daarom van groot belang om mensen te informeren over drukte en hen te gidsen naar plekken waar het veilig en vertrouwd is. In dit kader zijn wij begin juni gestart met de voorlichtingscampagne ‘Hier moet je zijn’. Met de aftrap van ‘Hier moet je zijn’ inspireren we in eerste instantie Nederlanders om prachtige onbekende plekken in eigen land te ontdekken en om in de toekomst net wat vaker voor ‘hier’ te kiezen. Je hoeft immers niet naar ‘daar’, want je vindt het allemaal ‘hier’. Dit doen we samen met lokale en regionale marketingorganisaties, ondernemers en gasten zelf.”

Bron en meer informatie: www.nbtc.nl/nl/home/coronavirus.htm

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *