In 2013 bezochten ruim 12,7 miljoen internationale toeristen ons land, aldus NBTC Holland Marketing. Dat is een stijging van ruim vier procent vergeleken met 2012. De meeste bezoekers kwamen uit Duitsland; Rusland en China lieten de grootste procentuele groei zien. Voor 2014 verwacht NBTC een bezoekersstijging van zo’n twee procent. De teller komt dit jaar daarmee naar verwachting uit op bijna 13 miljoen internationale bezoekers.
Buurlanden, Rusland en China
In 2013 bezochten ruim 12,7 miljoen buitenlandse bezoekers ons land (+4%) en zij verbleven ruim 31,6 miljoen nachten in Nederland (+7%). Daarmee is 2013 wederom een recordjaar voor Nederland. De meeste buitenlandse toeristen kwamen, evenals voorgaande jaren, uit Duitsland. Bijna 3,5 miljoen Duitsers bezochten in 2013 ons land (+8%). Ook België is al jaren een groeimarkt; vorig jaar steeg het aantal Belgische bezoekers met acht procent naar ruim 1,6 miljoen. De landen met de grootste procentuele stijging waren Rusland en China. Het aantal Russische bezoekers steeg met twintig procent naar bijna 200.000. China liet een groei zien van zo’n achttien procent en kwam daarmee op een totaal van 225.000. Uit Spanje en de Verenigde Staten kwamen er minder bezoekers naar Nederland (-8% en -6%).
Investeringen op lange termijn noodzakelijk
Een belangrijke verklaring voor de groei in 2013 is dat Nederland heeft geprofiteerd van (de extra promotie van) de vele evenementen die hebben plaatsgevonden, zoals de heropening van het Rijksmuseum. Tevens heeft Nederland geprofiteerd van een mooie zomer, waardoor met name bezoekers uit de buurlanden een (extra) vakantie in ons land doorbrachten. Bovendien groeide de economie in de opkomende reismarkten Rusland en China bovengemiddeld, waardoor een groeiende groep middenklassers internationaal kon reizen. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “We zijn uiteraard blij met het recordaantal toeristen naar ons land. Het is een van de weinige sectoren die ook tijdens de crisis volumegroei weet te realiseren. Internationale bezoekers en bestedingen hebben een stuwende werking op de Nederlandse economie en werkgelegenheid in ons land. Tegelijkertijd maken we ons echter zorgen over de toekomst. Vanaf volgend jaar investeert de rijksoverheid maar liefst vijftig procent minder in de branding en marketing van de bestemming ‘Holland’, terwijl ons land te maken heeft met grote en groeiende concurrentie. Ondanks de substantiële cofinanciering vanuit het (inter)nationale bedrijfsleven betekent dit een verdere daling van de zichtbaarheid en de slag- en concurrentiekracht van ‘Holland’.”
Verwachting 2014
Voor 2014 verwacht NBTC een groei van ongeveer twee procent van het aantal internationale toeristen dat ons land bezoekt. Naar verwachting bezoeken dit jaar bijna 13 miljoen toeristen ons land. De groei uit de buurlanden zal doorzetten, maar minder hard dan afgelopen jaar. Vanuit de opkomende reismarkten (BRIC-landen: Brazilië, Rusland, India en China) wordt eveneens verdere groei verwacht.
Bron: persbericht NBTC