Door het hele land werken ondernemers en organisaties samen om meer mensen meer uren het water op te krijgen. Samen de watersport promoten blijft pure noodzaak. Ondernemers in de watersport zijn immers niet langer concurrent van elkaar, maar van andere vrijetijdsbestedingen. Welkom op het water is daarom dé campagne voor de toekomst en wordt dan ook voortgezet tot en met 2025. De plannen voor 2019 krijgen vorm.
Van 10 t/m 13 januari neemt Welkom op het water samen met een collectief van HISWA-bedrijven, het Watersportverbond en VVV-kantoren deel aan de Vakantiebeurs onder het thema Nederland Waterland. Het doel is om op meer plekken aanwezig te zijn dan waar de watersport normaliter komt. Daarnaast staat de organisatie van de eerste editie van de Nationale Meevaardag op de planning. Ondernemers en booteigenaren worden uitgenodigd om op deze dag iemand mee te nemen die nog nooit heeft gevaren. Een onderzoek naar hoe watersport een vast onderdeel kan worden binnen het basisonderwijs wordt tevens uitgevoerd. Net als veel andere activiteiten.
Ondernemers staan samen sterk
Een speciale stuurgroep geeft vorm aan de campagne Welkom op het water. De stuurgroep bestaat in totaal uit zeven ondernemers en marketeers, allen werkzaam in de watersport. Zij zijn dan ook erg enthousiast over het voortzetten van de campagne en zoeken meer partners om mee samen te werken. Rob van Zanten, voorzitter stuurgroep: “Ik ben trots dat wij als stuurgroep het vertrouwen krijgen om Welkom op het water voort te zetten. Wij hebben er zin in en gaan er niet alleen met elkaar, maar vooral ook met andere partijen voor om de campagne bekender en groter te maken.”
Meer mensen meer uren het water op krijgen is het doel. Dat is iets wat alleen lukt als de sector samen werkt”, vertelt Tessa den Hartog, die namens HISWA Vereniging campagneleider is. “Door het hele land bestaan er goede initiatieven om watersport te promoten, maar er ontbreekt een overkoepelende vlag. De stuurgroep hoopt dat via Welkom op het water de watersport steeds meer zal optreden als één.” Zeker 800 HISWA-leden zijn momenteel direct of indirect betrokken bij de campagne. Door financiering van de campagne, het aanbieden van een arrangement met korting, het beschikbaar stellen van vaartuigen en personeel of zelf als ambassadeur op te treden.
Over Welkom op het water
In 2015 lanceerde HISWA de campagne Welkom op het water. Het doel: zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor de watersport en meer uren het water op krijgen. Want: watersporten geeft je een ander perspectief! Binnen drie jaar heeft de campagne Welkom op het water veel bereikt. Zo is de betrokkenheid van ondernemers om de watersport te promoten toegenomen, dragen diverse partners bij aan het doel en zijn er nieuwe mensen het water op gegaan. Online trekt de campagne ook veel nieuw publiek. Meer dan 37.396 mensen hebben de watersportcheck gedaan. Deze check laat mensen ontdekken welke watersport bij hen past. In de watersportagenda zijn in totaal meer dan 465 evenementen opgenomen. Dit zijn evenementen die plaats vinden op, in en rondom het water.
Meer informatie: www.welkomophetwater.nl