Uit een analyse door de Rabobank blijkt dat het verdienmodel in de golfbranche onder druk staat. Ondanks een jaarlijkse groei van het aantal golfers staan de ledenaantallen onder druk en verdampen de wachtlijsten. Dit leidt tot een lastig financierbare situatie in een kapitaalsintensieve sector als deze, mede door het verdwijnen van de participatiefee.
Daar waar ondernemers in de golfbranche gewend waren met wachtlijsten te werken, moeten ze nu in actie komen. Van aanbod gedreven naar vraag gedreven werken, vraagt een cultuuromslag. Dit stelt andere eisen aan de ondernemers. De golfbranche staat dan ook onherroepelijk een professionaliseringsslag te wachten.
Kern van de marktanalyse en conclusies van Rabobank:
- – Tot voor kort was het de ondernemer/ golfbaanhouder die het in de markt voor het zeggen had; de golfer betaalde forse participatiefees, daarbovenop een lidmaatschap en ook wachtlijsten voor het lidmaatschap waren geen uitzondering. Die tijd is voorbij.
- – De golfer kiest eerder voor ‘vrij golfen’ dan voor een lidmaatschap; en een participatiefee zijn steeds minder mensen bereid te bepalen. Het is dus meer en meer de golfer die het voor het zeggen krijgt.
- – De golfsector moet een omslag maken van aanbod markt naar vraagmarkt.
- – Ondanks dat het aantal golfbanen is toegenomen en ook het aantal golflidmaatschappen nog steeds stijgt, neemt het aantal rondes dat wordt gemaakt op de baan aanzienlijk af.
Rabobank verwacht dat het aantal golfbanen zal stabiliseren. Dat kan worden gerealiseerd door:
- – Differentiatie in lidmaatschappen
- – Samenwerking zoeken met ondernemers actief in dag en verblijfsrecreatie (met als doel arrangementen maken incl. beleving op de golfbaan)
Meer informatie: www.rabobank.nl
Eén reactie
Ja dat zijn zeker mogelijkheden! Er zijn genoeg verdienmodellen voor de golfbranche te bedenken. Nu alleen nog “realtime” uitvoeren. Sportieve groet, Rory