Nieuwe RIVM-cijfers tonen maatschappelijk belang van ondernemende sport

Hoe slechter Nederlanders hun gezondheid ervaren, hoe vaker ze sporten bij sportondernemers in plaats van bij verenigingen, zo blijkt uit nieuwe RIVM-data. Van de mensen die wel sporten en hun gezondheid als slecht ervaren kiest 38% voor een abonnement bij een sportondernemer en 18% voor een lidmaatschap bij een vereniging.

Sporten bij ondernemers sluit beter aan bij persoonlijke wensen en belastbaarheid. Het sport- en beweegaanbod is flexibel, toegankelijk en gemakkelijk in te passen in het dagelijkse leven, zo blijkt uit het onderzoek dat Mulier Instituut deed.

Sporten met een chronische aandoening

Mensen met een chronische aandoening en beperking hebben 1,6 keer vaker een abonnement bij een fitnesscentrum, zwembad of andere sportaanbieder dan een lidmaatschap bij een vereniging. Vooral fitness (29%), zwemmen (10%) en yoga (6%) zijn populair onder deze doelgroep.

Ronald Wouters, directeur-bestuurder bij fitnessbranche NL Actief licht toe: “Dankzij de landelijke dekking van sportscholen én de inzet van goed opgeleide instructeurs kunnen sportondernemers maatwerk leveren voor elke doelgroep. Juist mensen die hun gezondheid als minder goed ervaren, profiteren hiervan: persoonlijke begeleiding en een toegankelijk aanbod maken het verschil om in beweging te blijven.”

Ook zwemmen is een geschikte sport voor uiteenlopende doelgroepen. “Zwemmen helpt mensen met een chronische aandoening of mensen die minder mobiel zijn om hun spierkracht, mobiliteit en conditie te verbeteren terwijl de gewrichten minimaal worden belast”, zegt Evert Jan Siderius, voorzitter van de Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen (WiZZ). “Veel zwembaden bieden hiervoor speciale programma’s of lessen aan waar gretig gebruik van wordt gemaakt.”

Vernieuwende vormen van bewegen

Sportondernemers ontwikkelen continu nieuwe vormen van bewegen voor speciale doelgroepen zoals klimmen voor mensen met Parkinson of MS, reumavriendelijke fitnessprogramma’s en sportlessen speciaal voor 65-plussers, met bijvoorbeeld padel of freerunning.

“Deze initiatieven zien hoe sportondernemers telkens weer nieuwe manieren vinden om méér mensen in beweging te krijgen én te houden,” aldus Lodewijk Klootwijk, directeur-bestuurder van sportkoepel POS (Platform Ondernemende Sportaanbieders). “De RIVM-cijfers benadrukken het maatschappelijke belang van de ondernemende sport om sport en bewegen ook voor deze doelgroepen toegankelijk en aantrekkelijk te maken. Dit maakt hét verschil tussen letterlijk aan de zijlijn staan of actief meedoen.”

Bron: ANP

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *