Kansen voor fitnessbranche ondanks stagnerende groei

Het aantal fitnesscentra neemt bijna niet meer toe, het aantal leden per centrum groeit nog wel. Betrokkenheid vanuit gezondheidszorg en politieke inmenging zullen dit verder stimuleren, onder andere vanwege het toenemende overgewicht bij kinderen. De beperkte bezettingsgraad tijdens de daluren valt te combineren met het gebruik van fitnesscentra voor (lagere) scholen. Omdat het verloop relatief groot is moeten fitnesscentra inzetten op een grotere loyaliteit. Dit is te bereiken door meer persoonlijke aandacht. Hierdoor zal ook het aantal 55-plussers toenemen, een groep die andere behoeften heeft dan de meerderheid van de huidige bezoekers. Dit blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca – advies uit Warmond.

Abductor Squeeze 1Vergroening en vergrijzing
Jonge kinderen hebben steeds vaker overgewicht en slechte motoriek door te weinig beweging. Dit is ook in de politiek een actueel onderwerp. Het benutten van fitnesscentra voor het lager onderwijs tijdens de daluren is dan ook een ontwikkeling die potentie heeft. Hier liggen kansen voor een samenwerking tussen de overheid, zorgverzekeraars, fitnesscentra en scholen. De afgelopen jaren is er een grote toename geweest van het aantal 55-plussers dat lid is van fitnesscentra. De meeste centra geven deze snel groeiende groep nog geen speciale aandacht. Dit is wel nodig, een 55-plusser heeft andere wensen en behoeften dan de jongere bezoekers die de centra nu nog domineren. De centra die zich hierop richten zullen er een gezonde balans op nahouden.

Gezondheidszorg
Zorgverzekeraars zijn steeds actiever betrokken bij fitnesscentra. Ze stimuleren een actieve levensstijl met verschillende promotieacties en mensen met speciale klachten zoals spier- en gewrichtsproblemen of overgewicht kunnen met een aanvullende verzekering bij gecertificeerde fitnesscentra terecht. Fitnesscentra worden hiermee steeds meer erkend als partner in de gezondheidszorg. Het Achmea Health Center is hier een goed voorbeeld van en heeft als 100% dochteronderneming van zorgverzekeraar Achmea Zorg inmiddels 35 vestigingen in Nederland.

Loyaliteit
Het verloop bij fitnesscentra is relatief hoog. De centra die investeren in persoonlijke aandacht zullen hier al snel de vruchten van plukken. Instructeurs kunnen deze aandacht geven, maar ook met digitale hulpmiddelen en interactie via internet en mobiele apps is het mogelijk om loyaliteit te versterken. Het is noodzakelijk om de bezoeker te boeien en vooruit te blijven lopen op dit gebied.

Fitnessbranche
Fitness behoort tot een van de populairste sporten in Nederland. Ons land telt bijna één fitnesscentrum per 10.000 inwoners. Met de komst van verschillende internationale ketens is het totale aanbod gegroeid tot 1.652 centra in 2011. De laatste jaren komen er niet meer zoveel fitnesscentra bij. De branche groeit minder hard en de markt lijkt verzadigd. Het aantal leden per centrum neemt wel toe. Op dit moment is circa16% van bevolking lid van een fitnesscentrum, in 2020 zal naar verwachting 20% van de bevolking zijn aangesloten bij een fitnesscentrum.

Meer informatie: www.spronsen.com

Eén reactie

  1. Natuurlijk is persoonlijk aandacht een goede manier om klanten te behouden, maar per instructeur kan je maar een maximum aantal klanten persoonlijke aandacht geven en ik merk dat er steeds minder instructeurs op de vloer lopen, waarschijnlijk vanwege de hoge loonkosten. Waar ligt dan de oplossing?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *