Kansen en ontwikkelingen in de Wellnessbranche

De markt voor wellness kent een hoge mate van verzadiging, en vraagt daarmee om creatief ondernemerschap, verdergaande professionalisering en slimme marktconcepten. Lennert Rietveld van horeca adviesbureau Van Spronsen en Partners geeft in de publicatie ‘het wellnesscentrum in beeld’ een visie op de toekomst van wellnesscentra:

Lennert Rietveld

Stagnerende groei
Voor de komende jaren verwachten wij we nog een kleine toename in aantal sauna en wellnesscentra. Deze toename zal plaats vinden in de kleine day-spa’s en mogelijke nog een enkel groot wellnesscentrum in gebieden waar nog ruimte is. De concurrentiestrijd zal steeds harder worden in deze branche. Nu al zien wij het aantal faillissementen stijgen. Om te kunnen blijven concurreren zijn er twee strategieën: de wellnesscentra die hun aanbod verder gaan uitbreiden middels steeds innovatiever diensten en de kleinere centra waar men zich focust op persoonlijke aandacht.

Gastvrijheid
Over de linie zal het serviceniveau, de gastvrijheid en vakkundigheid een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Wellness wordt stap voor stap steeds meer een volwassen branche. Zonder gedegen kennis en ervaring in de sector zal het steeds moeilijker worden om te overleven. Naast deze vaardigheden zal men zich meer gaan bezighouden met de vraag waar de saunabezoeker behoefte aan heeft, hoe hij of zij het bedrijf ervaart en op welke wijze hierop ingespeeld kan worden.

foto: www.artoflivingwell.nl

Nieuwe doelgroepen, nieuwe kansen
De toenemende vergrijzing zal voor deze branche de komende jaren een grote uitdaging worden. Allereerst zien wij namelijk dat het gebruik van wellness afneemt naarmate men ouder wordt. Dit leidt dus tot een daling van het aantal gasten. Compensatie zal moeten worden gezocht door de participatie van andere doelgroepen te verhogen. Hierbij is het preventief ontspannen van lichaam en geest een mogelijk goed verkoopargument.

Het bewust omgaan met stress, het zorgen voor een optimale conditie en gezondheid, zullen onder druk van de oplopende kosten van de gezondheidszorg steeds centralere thema’s in onze maatschappij worden. Wellnesscentra kunnen hierop inspelen door bijvoorbeeld ook bedrijven de mogelijkheid te geven om hun medewerkers met korting naar de sauna te laten gaan. Ook lijkt het niet onwaarschijnlijk dat steeds meer ziektenkostenverzekeraars bezoeken aan wellnesscentra gedeeltelijk of geheel zullen gaan vergoeden.

Kansen liggen er ook voor day-spa-achtige formules in steden, met andere woorden; even ontspannen in de pauze van het werk. Juist de jongere- en middengroep hoger opgeleiden zullen hier interesse voor hebben. Quality of live zal steeds meer een rol gaan spelen.

Eten & Drinken in de Wellnesscentra
Hier zien we een gelijke ontwikkeling als in de horeca, veel aandacht voor lokale seizoensproducten, weinig voedselkilometers, met de mogelijkheid om gewoon lekker een avondje uit te zijn. Dit laatste betekent met name toch dat lekkere glaasje wijn of een bordje saté. Wat dat betreft zijn er maar weinig gasten die een wellnesscentrum bezoeken puur vanuit het gezondheidsaspect. Het genieten van het ontspannen staat centraal in het bezoek.

Verdere professionalisering van de branche, marketing & Yield
Yield begint voorzichtig zijn intrede te doen en zal de komende jaren zich verder gaan uitbreiden. Duurzaamheid wordt een belangrijk verkoopargument in deze veel energie verbruikende branche. Ook hier zal de deelname aan social media enorm gaan toenemen. Kortom de marketing van een wellnesscentra zal een steeds belangrijkere rol gaan innemen in het bedrijfsbeleid in deze branche.

Groei wellnessvakanties
Er zal een grote kans liggen in het aanbieden van wellnessvakanties. Volgens onderzoek van NBTC-NIPO zal het aantal wellnessvakanties de komende jaren verdubbelen. De afgelopen drie jaar brachten circa 430.000 Nederlanders een (korte) vakantie gedeeltelijk door in een spa of wellnessomgeving. De behoefte aan variatie tijdens de vakantie zal stijgen, de behoefte om in zo’n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk bij te tanken en te ontspannen,waardoor dit type vakantie meer aandacht zal krijgen. Daarnaast zal de behoefte aan volledige gezondheidsreizen toenemen, denk hierbij aan Spartaanse omstandigheden, water drinken, groentesappen en volledige afzondering in combinatie met het gebruik van medische wellnessfaciliteiten.

Nieuwe Publicatie over doelgroepen
Van Spronsen lanceerde onlangs ook een onderzoek naar de doelgroepen die een wellnesscentrum bezoeken. Daarin wordt ook aandacht besteed aan doelgroepen die (nog) geen gebruik maken van Wellnesscentra.

Meer informatie: www.spronsen.com

Direct naar de publicatie ‘Het Wellnesscentrum in beeld (pdf)’

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *