Economische waarde bezoekers Dam tot Damloop

Dat evenementen een belangrijke bijdrage leveren aan een regio was al langer bekend. Rondom de hardloopwedstrijd Dam tot Damloop werd in 2014 een onderzoek gedaan onder bezoekers van het evenement. Dat waren er naar schatting zo’n 115.000. Zij gaven 3,3 miljoen Euro uit. Daar komen nog de uitgaven van de wedstrijdatleten en de organisatie bij. Maar die maakten geen onderdeel uit van dit onderzoek.

runningNiet-economische waarde
Er werd ook gekeken naar de niet economische waarde voor de bezoekers; het plezier dat zij aan deze dag beleven. Dat gebeurde in de vorm van een vraag over de bijdrage die zij bereid zijn te betalen om het evenement bij te wonen. De gemiddelde bijdrage die de bezoeker wil leveren is gestegen van € 7,67 in 2013 naar € 8,74 in 2014. De totale waarde van het ‘bezoekplezier’ komt daarmee uit op € 407.000. Dat bedrag is volgens de onderzoekers opvallend, aangezien het om toeschouwers gaat en niet om lopers. Een bezoeker verblijft bijna twee uur langs het parcours en reist meer dan een uur om het evenement te kunnen bijwonen.

“Wij zijn erg verheugd met de bevindingen uit dit onderzoek, die wij zullen benutten om nog beter in te spelen op de kansen het draagvlak en het bestaansrecht van het event nog verder te vergroten”, aldus Koert Hetterscheidt, directeur Le Champion.

Over de Dam tot Damloop
In 1985 stonden 4.300 deelnemers aan de start van de eerste Dam tot Damloop. In dertig jaar tijd is het evenement uitgegroeid tot Nederlands grootste hardloopevenement. In het weekend van 19 en 20 september komen maximaal 65.000 lopers in actie. Voor het zesde jaar op rij waren alle beschikbare startnummers voor de 10 Engelse Mijl binnen een paar uur uitverkocht.

Meer informatie:
www.damloop.nl.
Het onderzoeksrapport van de Hogeschool van Amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *