Een succesvol multifunctioneel bedrijf bestaat bij gratie van zijn omgeving. Voor bijvoorbeeld klandizie, hulp of personeel, maar ook voor het verkrijgen van ondernemersruimte in de vorm van bijvoorbeeld vergunningen, is draagvlak vanuit de omgeving onmisbaar. Het werkboek ´Communiceren met uw omgeving´ helpt ondernemers strategisch te communiceren, en zo ruimte te creëren voor hun plannen.
Hoe komt een ondernemer erachter wat het draagvlak is, en, nog belangrijker, hoe kan hij dit positief beïnvloeden? Daarover gaat het werkboek. In een aantal stappen komt de gebruiker uit bij een bedrijfsplan dat potentie heeft in zijn omgeving. Zo worden partijen en belangen in kaart gebracht, plannen aangepast en is er aandacht voor de presentatie ervan.
Praktijkvoorbeeld
Dit voorkomt in veel gevallen jarenlang getouwtrek, zoals ook het voorbeeld met onderneemster Tineke van den Berg in Almere laat zien. Haar verhaal over de bouw van een nieuwe schuur illustreert de verschillende stappen van het werkboek. Van den Berg pacht met haar man Tom Saat een stuk grond waarop de stadsboerderij is gehuisvest.
,, De financiële kant van een zaak is een ding, draagvlak van de grondeigenaar een ander. Formeel had de grondeigenaar niets te zeggen over de nieuwe schuur: het bestemmingsplan stond het toe en de welstandscommissie had de schetsen goedgekeurd. Maar we hebben toch ons plan laten aanpassen naar hun wensen. Zo kregen we instemming van de grondeigenaar van het landgoed. Dit deden we bewust: als anderen het gevoel hebben dat ze er iets over te zeggen hebben, gaan ze eerder akkoord en krijg je minder bezwaren.”
Ook andere aspecten rondom de stadsboerderij, zoals het betrekken van mensen uit de omgeving, komt in het boek aan de orde. De stappen zijn bruikbaar voor iedere ondernemer die wil beginnen of uitbreiden.
Handboek
Het boek ‘Communiceren met uw omgeving‘ van PPO/WUR, is gemaakt in opdracht van de Taskforce Multifunctionele Landbouw.