Het innovatienetwerk presenteert in een publicatie drie nieuwe businessconcepten voor de natuursector: De Natuurtaxi, Schatzoeken (inspelend op de gaming trend) en een spaarprogramma voor de natuur. Alle drie de concepten worden uitgebreid omschreven en geanalyseerd.
De uitgewerkte ideeën zijn geselecteerd aan de hand van vier criteria:
- Levert het wat op voor de ‘producent’ ofwel de natuureigenaar?
- Levert het wat op voor de natuursector als geheel?
- Zijn de ideeën nieuw of al eerder geprobeerd?
- Zijn de ideeën praktisch uitvoerbaar?
Drie uitgewerkte natuurconcepten
Een korte omschrijving van de drie concepten:
1. Natuurtaxi
Een manier om stadsmensen in de natuur te krijgen, is ze te faciliteren met vervoer. Zeker mensen die zelf geen vervoer hebben, zijn aangewezen op het openbaar vervoer. Hiervoor zou een Natuurtaxi een uitkomst kunnen zijn. Als je behoefte hebt aan frisse lucht, houd je een groene taxi aan en die brengt je direct naar een natuurplek buiten de stad. Het gevolg van een speciale Natuurtaxi is dat het zal leiden tot extra bezoek aan de natuurgebieden in en rondom de stad. Een uitgelezen kans dus voor de natuureigenaren om meer producten en diensten te verkopen aan natuurliefhebbers. Natuurliefhebbers op hun beurt zullen vaker een bezoek brengen aan de natuur, aangezien het gemakkelijker wordt om deze te bezoeken. Bovendien heeft de natuur ook een eigen, opvallend vervoermiddel in de stad: de groene Natuurtaxi.
2. Schatzoeken
Er bestaan verschillende manieren om mensen ertoe aan te zetten een schat te gaan zoeken. Zo is geocaching steeds populairder, hebben bepaalde natuurorganisaties schatzoekspelletjes voor kinderen, en worden er ook nog steeds boeken geschreven met puzzels die leiden tot een schat. Een van die boeken, Het Mysterie van de Goudkoerier, speelt zich af op de Utrechtse Heuvelrug.
Het blijkt dat puzzelaars op basis van dit boek vaker een bezoek aan de Veluwe brengen, dan dat ze dat voorheen deden. Een wat simpelere versie in gamevorm kan extra publiek trekken naar verschillende natuurgebieden in Nederland. Hiermee wordt ook de wat jongere generatie
gestimuleerd om natuur te bezoeken door middel van een dagelijks tijdverdrijf, namelijk gamen.
Een hoger doel is dat mensen door het spelen van de game meer leren over de natuur en hun virtuele handelingen in het spel ook gaan toepassen in de echte wereld, waardoor hun gedrag verandert ten gunste van de natuur. Maar bovenal biedt het de mogelijkheid om bij nieuwe doelgroepen, de grote groep van gamers in Nederland, interesse op te wekken voor de natuur.
3. Natuur Spaarprogramma
Jaarlijks vinden spaaracties plaats bij verschillende retailketens waarbij consumenten door middel van aankopen kunnen sparen voor kortingen op dagjes uit. Hierbij kunnen klanten vooral sparen voor kortingen op attractieparken, musea en dierentuinen. Waarom kan er niet gespaard worden voor een dagje uit in de natuur?
Als mensen de keuze hebben om te sparen voor een dagje in de natuur, zal dat zeker leiden tot een grotere aanloop richting natuurgebieden. Hierbij worden mensen die anders naar een attractiepark zouden zijn gegaan, en wellicht ook nieuwe doelgroepen, verleid om eens een dagje naar de natuur te gaan.
Bekijk de uitwerking van de drie concepten op: www.innovatienetwerk.org
3 reacties
Die natuurtaxi is natuurlijk mooi bedacht.
Maar is het niet veel mooier als er een dergelijk vervoersmiddel komt om de natuur te bezoeken.
Er zijn diverse ouderen die slecht te been zijn en graag de natuur willen bezoeken.
Dit geldt ook voor mindervaliden.
Het zou mooi zijn als je mobiel de natuur kan ontdekken en om met zo’n voertuig mee te kunnen moet natuurlijk betaald worden wat dan ook weer extra inkomsten met zich mee brengt.
Aardig idee om ouderen en minder-validen mogelijkheden te bieden om (offline) natuur te beleven!
Vraag is of er voldoende parkeermogelijkheden zijn om van (bestaande!) wegen voor genoemde doelgroepen mooie natuurervaringen te realiseren.
Wigle Braaksma
Wordt er door pretwerk.nl ook nagedacht over de effecten van nieuwe businessconcepten op de natuur zelf? Heeft pretwerk.nl kennis genomen van de publicatie van Rob Bijlsma (Mijn roofvogels, pg.294-300) inzake Vluchtafstand)?
Realiseert pretwerk.nl zich dat er een spanningsveld bestaat tussen het aantal bezoekers in de natuur en de mogelijkheden tot natuurbeleving en de reeele natuurwaarden?
Benieuwd naar reacties en met natuurlijke groet,
Wigle Braaksma