Florida staat bekend als hét centrum van attractieparken in de wereld. In het recent geopende natuur-educatiecentrum Noordwest Florida, zijn diverse principes uit de recreatie en entertainmentindustrie volop ingepast. “A Preservation Playground”.; wordt deze aanpak genoemd in een artikel in een Amerikaans tijdschrift. Alhoewel een dergelijke opzet niet een-op-een is over te nemen in Nederland, is het project absoluut inspirerend.
Van leren naar ervaren
In het renovatieproject zijn de oude klaslokalen, het laboratorium en het auditorium vervangen door het Dalton Discovery Centre. Daarmee krijgt de natuureducatie een vorm die past bij deze tijd. Er wordt vooral ingezet op interactieve exposities waarbij jong en oud zelf de natuur van Florida kunnen ontdekken. CEO Andrew McElwaine. “Het nieuwe Natuurcentrum is ontworpen om mensen te informeren over de natuurlijke rijkdommen van de streek. Er is ook veel aandacht voor het werk dat de natuurbeheerders doen om ons water, land en wilde dieren te beschermen, en om mensen te inspireren om actie te ondernemen om onze kwaliteit van leven te behouden.” Naast de interactieve expositie, zijn er diverse ecosystemen nagebouwd, waaronder het leefgebied van de de zeeschildpad in een enorm aquarium. In het theater worden dagelijks multi-media experiences verzorgd en hier worden ook toonaangevende sprekers uitgenodigd.
Link met het natuurgebied
Er is in het centrum ook een recreatieve link gemaakt met het achterliggende natuurgebied. Die kan worden ontdekt met fluisterbootjes, een rondvaart, Kayak of begeleide wandeling. Bijzondere aandacht is er voor (verkoopbare) producten die bijdragen aan de kennis over het gebied. Voor groepen worden ook kant- en klare excursies en programma’s aangeboden. Wat opzet betreft is dit centrum in Nederland nog het meest vergelijkbaar met Safaripark Beekse Bergen; maar dan met de natuurlijke habitat. Er wordt ook ‘gewoon’ een entreeprijs gevraagd ( $ 12,95 voor volwassenen en $ 8,95 voor kinderen tot 12 jaar.) en er is sprake van en mix van natuurdoelstellingen en een verantwoorde bedrijfsvoering.
Financiering
Opvallend is de grote bijdrage die geleverd is door sponsoring. Wells Fargo, Bank of America, Florida Weekly en nog vele andere bedrijven, dragen bij aan het initiatief. In totaal werd er voor de campagne ‘Saving Southwest Florida’ 38,8 miljoen dollar opgehaald. Voor de renovatie, verduurzaming en inrichten van het discovery centre was 20 miljoen dollar nodig. Een belangrijk deel van de opbrengsten komt verder ten goede aan exploitatie en onderzoek.
Beelden van diverse Amerikaanse TV-zenders die het centrum kort na opening bezochten:
Meer informatie: www.conservancy.org