Meer samenwerking gewenst tussen reguliere en plattelandsrecreatie

Recreatie op het platteland heeft toekomst, maar heeft ook nog een lange weg te gaan. Dat was in het kort de conclusie van de plenaire sprekers op de Dag van het Plattelandstoerisme in Amersfoort. Er zijn nog slagen te maken op het gebied van marketing en promotie. En het zou een goede zaak zijn als de traditionele recreatiesector en de plattelandsrecreatie vaker gaan samenwerken.

Paul Makken, ANWB

ANWB, VVV, Rabobank en LTO Nederland hielden plenair een betoog waar de zaal op mocht reageren. De headlines:

John Verhoijen, LTO Nederland: Blijf dicht bij je basis; zo breng je ook de gast begrip bij over het leven op de boerderij. Niet iedereen was even gelukkig met het plan om ook de ‘harde kanten’ van het boerenbedrijf te tonen. Kadaverbakken zetten de meeste gastbedrijven toch liever uit het zicht.

Kees van Wijk, VVV Nederland: Speel in op trends; o.a. Humanisering – menselijke maat, Regionalisering, Dematerialisering en de Vergrijzing – niet alleen 65+, maar ook 80+.

Paul Makken, ANWB: Ons eigen land is vaak niet mooi. Maar mensen zoeken graag de mooie plekken op. Maak het hen wat makkelijker; door samen te werken, o.a. in portals op internet.

Bert Sikken, Rabobank

Bert Sikken, Rabobank: Goede ondernemers komen altijd bovendrijven. Zelfs in crisistijd weten echt goede ondernemers te groeien. De markt is als een taart; en wie krijgt het grootste stuk. Of proberen we met elkaar de taart wat groter te maken. Sikken hield ook een pleidooi voor meer samenwerking met horeca en reguliere recreatiebedrijven.

Enkele reacties na afloop van de workshops
,,Ik denk dat ik toch maar eens iets ga proberen op hyves, als dat zo belangrijk is”, zei Elly Vogelaar na afloop van een workshop marketing. Zij heeft een camping op Schouwen-Duiveland.

Het belangrijkste promotiemedium is volgens diverse sprekers inderdaad internet, maar ook mond tot mond -of mobiel tot mobiel- reclame is belangrijk. Mensen twitteren hun mening graag rond. ,,Zorg daarom dat mensen net iets meer krijgen dan ze verwachten”, zei workshopleider Stefan Kraft van Ermel.

Positioneren
Ondernemers kunnen ook klanten trekken door nieuwe dingen aan te bieden. Uit een wedstrijd onder young professionals over nieuwe concepten bleken single weekends, mannenspeeltuinen of meewerkweekenden op de boerderij behoeftes te zijn. In een workshop werden deze ideeën nader uitgewerkt.
Ook een workshop positionering bracht ondernemers dichter bij potentiële nieuwe klanten. Nieuwe klanten die dicht bij henzelf staan, zodat ze hen vanuit hun eigen persoonlijkheid kunnen aanspreken. Er zijn bijvoorbeeld avontuurlijke en rustige types, en zonder personeel is het moeilijk een doelgroep aan te spreken waar je zelf niet toe behoort.

Mooi landschap ook duurzaam
Duurzaamheid bleek al een trend waar zowel ondernemers als gasten mee bezig zijn. Dat begrip wordt echter op verschillende manieren geinterpreteerd. De keurmerken die er zijn voor duurzame accommodaties zoals van Eceat of Green Key hanteren vooral milieudoelen. Volgens de ANWB is een mooi landschap en rust ook iets wat mensen onder duurzaamheid verstaan.

Hoofd van het programma Recreatie van de organiserende Taskforce Multifunctionele Landbouw Ellen Kok denkt dat de eerste dag een góed begin was om in de toekomst de koppen bij elkaar te steken. ,,Er was een levendige belangstelling en energie om samen te werken. Ik ga voor een tweede dag waarin we proberen de krachten te bundelen en het versnipperde aanbod op internet beter te ontsluiten.” Zo kan de plattelandsrecreatie nog beter groeien, terwijl ze dat de afgelopen twee jaar tijdens de crisis al gedaan heeft.

De eerste landelijke Dag van het Plattelandstoerisme in Amersfoort werd bezocht door ruim 250 ondernemers uit heel Nederland.

Meer informatie: www.multifunctionelelandbouw.nl

3 reacties

  1. bijTeun.nl is al hard bezig voor alle recreatieondenemers in heel Nederland de krachten te bundelen en het versnipperde aanbod op internet beter te ontsluiten!
    Gesteund door o.a. alle LTO-organisaties profileert bijTeun.nl zich als dé centrale database voor plattelandsrecreatie.
    Voor verdere informatie en aanmelden verwijs ik graag naar de website: http://www.bijteun.nl

  2. ik citeer: “Of proberen we met elkaar de taart wat groter te maken. Bert Sikken hield ook een pleidooi voor meer samenwerking met horeca en reguliere recreatiebedrijven.”

    En laat dat nu net zijn wat Platteland Vakantieland doet: reguliere horeca, reguliere logies en plattelands-logies en activiteiten in het plattelandstoerisme-domein samenbrengen in 1 website. U vindt het allemaal op http://www.platteland-vakantieland.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *