In de TheaterHangaar in Katwijk zijn maandag 3 april de Gouden Giraffe Event Awards uitgereikt. Deze awards worden uitgereikt aan zakelijke events, die zich onderscheiden op het gebied van live communicatie en experience marketing. Meer dan 400 marketeers, communicatie- en eventprofessionals woonden de awardshow bij en zagen events van onder meer Philips, Nederlandse Spoorwegen, Unicef en de gemeente Deventer in de prijzen vallen.
Tijdens de awardshow, gepresenteerd door Sjoerd Weikamp van organisator Eventbranche.nl/EvenementOrganiseren, werden tien Gouden Giraffes uitgereikt. De vele tientallen ingezonden cases werden in zes verschillende categorieen beoordeeld door een onafhankelijke jury bestaande uit marketing- en communicatiedeskundigen. Het publiek kon de afgelopen weken ook stemmen voor het meest creatieve event. Aanstormend talent van de Nederlandse eventopleidingen bepaalde de winnaar van de Next Generation Award. Daarnaast waren er ook awards voor het meest duurzame en het meest innovatieve event.
Dit zijn de winnaars van de Gouden Giraffe Event Awards 2023
(Opdrachtgever – naam event – organisatiebureau):
Categorie: Beurzen
Probo – Printing Wonderland – Schokker Producties
Categorie: Brand events
Philips – Philips Global Lifestyle Press Event – Turn Key Business events
Categorie: Congressen en kennisevents
Euroscience – Leiden European City of Science – XSAGA
Categorie: Interne events en teambuilding
Bonusan BV – Eventcampagne – D&B Eventmarketing
Categorie: Relatie en community events
Visit Brabant – Brabant Drive Thru – louder.brand.activation
Categorie: PR & Mediawaarde
Damen Yachting – Digital World Premiere Amels 80 – Obsession & Live Legends
Innovation Award
Philips – Philips Global Lifestyle Press Event – Turn Key Business events
Duurzaamheid Award – Groene Giraffe
Nederlandse Spoorwegen – Bring Your Own – The Groundbreakers
Next Generation Award
Unicef – Quality Time – iqagency_
Publieksprijs creatief
Gemeente Deventer – Deventer Dickens Festijn – Events dEVENTer
De uitreiking van de Gouden Giraffes was extra feestelijk, omdat de prijzen voor het eerst weer live met een theater vol publiek werden uitgereikt. “De eventbranche is hard geraakt door de pandemie en de lockdown. Maandenlang heeft de branche noodgedwongen stil gelegen. Daar hebben we nu definitief een dikke streep onder gezet”, aldus organisator Robin van Leeuwen van Eventbranche.nl/EvenementOrganiseren.
Iconen
De awardshow vertelde het verhaal van live communicatie en experience marketing, beginnend met grottekeningen in de oertijd tot de uitreiking van de Gouden Giraffes zelf. Iconen uit de branche als Arjan van Dijk, Frank Wentink en Janine Dechesne spraken de aanwezigen toe en daagden de aanwezige professionals uit het elke dag beter te doen in een wereld die steeds sneller verandert, maar waar ‘het elkaar live ontmoeten’ nu en in toekomst voor de broodnodige verbinding zorgt.
Innovatie
‘Mensen op een effectieve manier verbinden’, was ook de rode draad in het commentaar van de zeventien juryleden, waarbij bij meerdere winnaars waardering werd uitgesproken over de wijze waarop nieuwe technieken, zoals Virtual Reality en Augmented Reality werden ingezet. “Als het gaat om innovatie zijn we een voorbeeld voor het buitenland”, aldus jurylid en trendexpert Richard Lamb.
De verkiezing van de Gouden Giraffe Event Awards wordt georganiseerd door EventBranche.nl / EvenementOrganiseren.nl, het platform voor de zakelijke eventbranche.