Eind vorige maand vierde de stad Amsterdam officieel haar 750-jarige bestaan. Initiatiefnemer van de permanente experience ‘Amsterdam in Motion’ , ondernemer Duncan Stutterheim:“ ‘Amsterdam in Motion’ is een blijvend cadeau aan de stad, een plek waar historie, innovatie en toekomst samenkomen”.

Talloze bedrijven en instellingen hebben bijgedragen aan de totstandkoming van de unieke multimediale geschiedenis van 1274 tot 2025. De media-experience Amsterdam in Motion bevindt zich op het terrein van de voormalige Westergasfabriek en wel in de Zuiveringshal, een oorspronkelijk neo-renaissancistische gebouw uit 1885 dat het ruwe gas moest zuiveren van zwavel. Het pand diende enkele jaren ook als de studio voor het bekende programma ‘De Wereld Draait Door’ (2005-2020). De entree van Amsterdam in Motion is sober maar doelmatig ingericht . De meeste bezoekers hebben via internet een ticket gekocht, ter plekke kost de entree 18 euro, houders van een Amsterdam Pas en een Museum Jaarkaart hebben gratis toegang. Er wordt gebruik gemaakt van een tijdsslot omdat op de tribune bij de maquette slechts een beperkt aantal toeschouwers kunnen plaatsnemen.
Innovatieve technieken
In twee zalen maakt de bezoeker kennis met uiteenlopende innovatieve en interactieve technieken maar ook standaard informatiepanelen. Op de begane grond bevindt zich grootste stadsmaquette van de wereld, de oppervlakte is 200 vierkante meter. Hierop staan op schaal ruim 30.500 gebouwen. Met 18 hightech-projectoren en met behulp van Artificiële Intelligentie worden deze aangelicht, terwijl de voice-over het verhaal vertelt van het ontstaan en de groei van de stad. De animaties van beeld en geluid zijn spectaculair. Storytelling van deze digitale tijdmachine wordt gecombineerd met digitale mapping en ruimtelijk geluidsontwerp waarin honderden historische beelden samenkomen. Victor Knaap, CEO van Media-Monks, is nauw betrokken geweest bij dit project. Hem vragen we naar de impact van Amsterdam in Motion.
Is Amsterdam in Motion op te vatten als een nieuwe stap in citymarketing?
Victor Knaap: “ Met name in de huidige wereld van torenhoge verwachtingen van de consument, is Amsterdam in Motion een fantastische manier om de aandacht van je bezoekers vast te houden. Deze benadering van citymarketing is een bron van inspiratie voor elke overheid, stad of iedereen die nadenkt over de creatie van een ervaring die veel verder gaat dan wat er tot nu toe te zien is geweest. Door middel van een maquette en de bijbehorende content die op de maquette en daar omheen wordt geprojecteerd, zorgt Amsterdam in Motion voor een ongelooflijke variatie en kan meegroeien met de behoeften van de stad en haar inwoners, wat eindeloze mogelijkheden biedt. Het is een ervaring met een enorm hoge productiewaarde, met hardware- en softwaretoepassingen die naadloos met elkaar samenwerken en daarmee wordt een prachtig verhaal neergezet.”
In hoeverre is AI ingezet bij het multimediale event? Vooral bij de maquette?
Victor Knaap: “Samen met AI heeft Monks de beelden die je ziet tot leven gewekt. Zo worden statische foto’s en historische portretten bewegende beelden om zo nog meer te laten zien van de geschiedenis van de stad. Daarnaast is de campagne die Monks heeft gecreëerd voor Amsterdam in Motion helemaal met AI gemaakt. In de campagne ontmoet je mensen die hebben bijgedragen aan de evolutie van de stad, van de bouw van de allereerste huizen aan de Amstel, en het iconische Centraal Station tot verschillende groepen die opkomen voor hun rechten in de stad. Met AI konden we een realistische voorstelling maken van deze korte tijdreis en geeft het een mooi voorproefje van wat je bij Amsterdam in Motion kan meemaken.”
Hoeveel bezoekers worden er verwacht? Worden doelgroepen zoals scholieren en studenten actief benaderd?
Maurice Seleky, hoofd communicatie van het Amsterdam Museum: “We richten ons op circa 150.000 bezoekers in het eerste jaar. En scholieren en studenten worden zeker specifiek benaderd, want Amsterdam in Motion biedt een uitgebreid educatieprogramma voor schoolklassen en studenten, met rondleidingen en workshops in een speciaal ingerichte educatieruimte. Het doel is jongeren te laten nadenken over de geschiedenis en over hun rol in de toekomst van de stad, en hen actief te verbinden met thema’s als duurzaamheid, migratie en innovatie. Daarom zijn alle Amsterdamse scholen in het primair onderwijs en voortgezet onderwijs al benaderd met een speciaal educatieaanbod en stonden we ook al met Amsterdam in Motion op de Educatiemarkt van het expertisenetwerk cultuureducatie Mocca in jeugdtheater De Krakeling begin oktober. Ook benaderen we tientallen studentenorganisaties in Amsterdam en werken we nauw samen met instellingen als de Universiteit van Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam en Amsterdam Fashion Institute.
Hoe zijn de thema’s op de eerste verdieping tot stand gekomen?
Maurice Seleky: “De bovenverdieping kijkt vanuit het heden naar de toekomst: hoe Amsterdammers, bedrijven en overheden telkens keuzes maken over duurzaamheid, wonen, diversiteit en leefbaarheid. De aanpak op deze verdieping, een interactieve oriëntatie, nodigt bezoekers uit om hun eigen rol te ontdekken in de ontwikkeling van de stad. Het Amsterdam Museum ontwikkelde samen met partners de inhoud van de interactieve tentoonstelling. “ Het concept van de informatiepanelen op de eerste verdieping is van XPEX. Zij zorgden ook voor de technische realisatie van de audiovisuele productie. XPEX is een concept- en adviesbureau voor de museale en erfgoedsector.
Leuk is dat in het thema ‘stad van de toekomst’ bezoekers zelf interactief de wijk inrichten. Komen er nog meer van dit type interactieve focuspunten in de toekomst?
Maurice Seleky: “We hopen zeker dat we in het vervolg nog meer interactieve installaties en modules kunnen ontwikkelen waarin bezoekers met de stad van de toekomst aan de slag kunnen.”

Maquette in 3D
Uiteenlopende bedrijven hebben aan dit project meegewerkt. Opmerkelijk is eveneens de ambachtelijke bijdrage van de Amsterdamse Fiction Factory. Svenja Arends van Fiction Factory “We hebben meegewerkt aan de realisatie van Amsterdam in Motion. We hebben een grote werkplaats in Amsterdam Noord en hebben met name de maquette geproduceerd. De hele stad is in stukjes in 3D uitgewerkt en vervolgens op schaal uit mdf gelaserd of ge-3D-print. Een hele puzzel met meer dan honderd losse stukjes, die ook allemaal zijn afgewerkt in ons fabriekje in Amsterdam- Noord. We zijn ongeveer een jaar met de ontwikkeling en productie bezig geweest, een ontzettend leuk project.”
Meer informatie: amsterdaminmotion.nl