Wellness in een veranderende samenleving

In 2010 enqueteerde Van Spronsen & Partners horeca-advies ruim 800 Nederlanders; 400 wellnessgasten en 400 niet-wellness gebruikers werd een uitgebreide vragenlijst voorgelegd. Daaruit bleek dat ontwikkelingen in de samenleving invloed hebben op het wellnessgebruik. Een grote nadruk op hygiëne, steeds minder mannen- en vrouwenuren en de opkomst van goede foodservice zijn enkele bevindingen uit Het Nationaal Wellness Bezoekersonderzoek.

Hygiëne onder druk
Een belangrijk aspect in de wellness business is de hygiëne in de bedrijven. Op dit vlak is geen goed nieuws te melden. Van de wellness gebruikers vindt 84% de door hun bezochte wellness bedrijven schoon. In 2005 lag dit percentage nog op 91%. Een belangrijke ontwikkeling, aangezien hygiëne een basisvoorwaarde is voor een wellnessbedrijf. Dit moet en kan veel beter. Naar de toekomst toe is de verwachting dat door de toenemende transparantie dit percentage verder zal gaan oplopen. Aangezien de branche vernietigende commentaren op recensiesites of weblogs zal willen voorkomen, zorgt dit er misschien wel voor dat de hele branche over 5 jaar als schoon wordt aangemerkt.

Hoe lang zijn er nog speciale “Mannen-” en “Vrouwen-uren” ?
Over een periode van 13 jaar zien wij dat de behoefte aan speciale “mannen-uren” of “vrouwen-uren” steeds verder terugloopt. In 1997 vond nog ruim 21% dit wenselijk, in 2005 was dit gezakt naar 9,6%. In 2010 zien wij opnieuw een daling, zij het minimaal, tot 9% van de wellnessgasten. Ondanks het idee dat onze normen en waarden steeds vrijer zijn geworden wil nog steeds bijna één op de tien wellnessgasten alleen met hun seksegenoten de sauna in.
Bij een mogelijke stijgende wellness-participatie van allochtonen zou dit percentage wel weer eens kunnen stijgen.

Eten wordt steeds belangrijker
In 1997 vond 16% van de Nederlandse wellnessbezoeker het wenselijk dat er uitgebreid gegeten kan worden tijdens het bezoek. Dit loopt in 7 jaar tijd op tot bijna 55%. En weer 5 jaar later is dit percentage gestegen naar 69% van de Nederlandse wellnessbezoeker. Een ongelofelijke ontwikkeling die veel te maken heeft met het veranderde eetgedrag van de Nederlander. Een restaurant is dus een basiscomponent van het wellnessbedrijf geworden. Voor de branche een mooie gelegenheid om zich middels de horeca te onderscheiden van de concurrentie. Het wachten is feitelijk op het eerste wellnessbedrijf dat maaltijden van een sterrenkok gaat serveren of zich volledig richt op de macrobiologische keuken.

Leeftijdsdiscriminatie
Hoe ziet de toekomst van het wellnessbedrijf eruit als we ons realiseren dat boven de 60 jaar het bezoek aan de sauna enorm snelt daalt? Deze leeftijddiscriminatie wordt door de gasten zelf toegepast en zal met name door gezondheid bepaald worden maar ook voor een deel te maken hebben met de heersende schoonheidsidealen. Kijken we naar de komende 20 jaar dan zien we toch wat donkere wolken aan de lucht. Een sterk vergrijzende samenleving met een steeds groter gedeelte van de jongeren van allochtone afkomst betekent vooralsnog een rem op de ontwikkeling van het wellnessbezoek. De uitdaging voor de komende jaren is dan ook de participatie van deze twee groepen te laten toenemen ofwel te zorgen voor een hogere participatie van de middenleeftijd. Een interessante uitdaging voor deze innovatieve branche.

Naakt zijn nog steeds een grote belemmering?
In je blootje waar anderen bij zijn is nog steeds de belangrijkste reden dat mensen geen gebruik maken van een wellnessbedrijf. Verbazingwekkend genoeg is het percentage mensen dat dit vindt in 2010 nog iets verder toegenomen. In 2005 kwam dit uit op 43% en in 2010 zei 45% van de nietwellnessbezoeker dat dit de belangrijkste reden is om niet te komen. Het nieuwe fatsoen lijkt ook zijn sporen na te laten bij het wel of niet bezoeken van een wellnesscomplex. Toch geeft 54% van de geënquêteerden aan dat zij wel eens overwogen hebben om een wellness te gaan bezoeken. Dit is ten opzichte van 5 jaar geleden sterk teruggelopen (65%). Desalniettemin liggen hier kansen voor de wellnessbranche. Door het wegnemen van de barrières voor deze groep potentiële bezoekers (badkledinguren) kan een extra impuls worden gegeven aan het wellnessbezoek.
“In een wellness-faciliteit ben je naakt in het bijzijn van anderen. Dat is onplezierig.”

Introductiedagen een goede manier van klantenwerving
Om potentiële gasten over de streep te trekken lijkt het regelmatig organiseren van introductieprogramma’s een goede keus. 37% van de geënquêteerden niet –wellnessgebruikers geeft aan wel gebruik te willen maken van deze mogelijkheid. Een rondleiding en uitleg in combinatie met een zwempakken uurtje lijkt hier de geëigende oplossing.

Wellness duur?
Dit speelt ook een rol bij een andere beleving die niet-wellnessgasten hebben. In hun ogen is het bezoek aan een wellness duur. De recessie lijkt hierbij ook een rol te spelen aangezien het percentage respondenten dat wellness als duur betitelt is opgelopen van 40% in 2005 tot 52% in 2010. Dit terwijl wij juist zien dat de steeds meer gedifferentieerde prijsstelling de entreeprijs van wellnessbedrijven verlaagd.

Van Spronsen & Partners is een adviesbureau voor de gastvrijheids- en vrijetijdsindustrie. Het bedrijf is al bijna 25 jaar actief binnen deze branche, telt 35 medewerkers, en heeft naast de afdeling ‘horeca advies’ afdelingen voor: salarisadministratie, administratieve dienstverlening en trainingen. Het volledige onderzoek is voor € 400,= te bestellen door contact op te nemen met Niek Timmermans,
071 – 541 88 67, of niektimmermans@spronsen.com.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *