Het afgelopen jaar is het aantal bezoekers van grote concerten (meer dan 3.000 bezoekers) fors gegroeid. De 207 concerten ontvingen 2,9 miljoen bezoekers in 2019, een groei van 16% ten opzichte van het jaar ervoor.
Dit blijk uit de branchecijfers die zijn opgesteld door onderzoeksbureau Respons en de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) ).
De opbrengsten stegen met 25% naar € 165 miljoen (excl. btw), deels veroorzaakt door de 7% groei van het aantal grote concerten en deels door reguliere prijsverhogingen. Het effect van de btw-verhoging van 6 naar 9% komt daar nog bij.
De concertreeks van Marco Borsato trok met 240.000 de meeste bezoekers en droeg substantieel bij aan de 1e plek van de Rotterdams Kuip als grote stijger onder de accommodaties met in totaal 285.000 bezoekers waar er in 2018 geen concerten waren. Ook de concerten van André Rieu op het Vrijthof in Maastricht en die van Guus Meeuwis in Eindhoven waren met respectievelijk 150.000 en 135.000 bezoekers populair. De gemiddelde ticketprijs voor concerten steeg met 7% naar € 56,60.
Ziggo Dome bleef de best bezochte locatie en groeide met 294.440 bezoekers naar 1.046.500. AFAS Live bood met 80 optredens de meeste concerten en staat tweede wat betreft het aantal bezoekers dat met 100.000 naar 412.750 steeg. De Johan Cruijff Arena mocht 220.000 concertbezoekers minder verwelkomen dan in 2018 waarvan ruim de helft werd veroorzaakt door minder concerten van de Toppers. Amsterdam blijft met een marktaandeel dat groeide tot 75% dé concertstad van Nederland. Belangrijkste organisator van concerten is zoals eerder Mojo Concerts, de grootste groeier is het Amsterdamse Friendly Fire.
Bron en meer informatie: www.respons.nl