Met de komst van YoY heeft Walibi Holland er eigenlijk twee nieuwe achtbanen bij. Er zijn twee ritervaringen die tegelijk van start gaan. De YoY Thrill ride (groen) heeft een avontuurlijk verloop en gaat onderweg zes keer over de kop. Met de YoY Chill ride (blauw) wil Walibi een doelgroep aanspreken die kiest voor een minder heftige rit. – bijvoorbeeld met jongere kinderen. De attractie is daardoor geschikter voor de hele familie. Walibi heeft een internationale primeur; Dit is de eerste single track dual coaster.
De plannen voor YoY lagen al in 2018 op tafel. Nu is de achtbaan gebouwd en opgeleverd door RMC coasters uit de VS. Er is sprake van een leuke interactie tussen de twee banen, die tegelijk van start gaan. Het trackverloop gaat grotendeel gelijk op en daarmee zie en hoor je ook de beleving in de baan bij de buren. Het is niet de meest comfortabele achtbaan – zeker als je wat langer bent en je benen in een X moet leggen om er in te passen. Bij de opening was meten al duidelijk dat het animo voor ‘YoY Thrill’ een stuk groter is van voor ‘YoY Chill’. Ook Walibi directrice Macha Timiniau sluit liever aan in de ‘Thrill wachtrij.
Als we de laatste toevoeging van YoY meetellen als twee achtbanen, dan heeft Walibi Holland op dit moment tien spectaculaire achtbanen. De positie van Walibi Holland als dé achtbaanspecialist van Nederland is daarmee nog nadrukkelijke onderstreept. De nieuwe achtbaan is wat karig gethematiseerd, maar dat is waarschijnlijk ook niet waar de doelgroep van dit park op zit te wachten. Het park profileert als park met spectaculaire en spannende attracties en heeft daarin een unieke positie in Nederland.
Naast de nieuwe attractie vinden we nog een nieuwe horeca-outlet met terras aan het water. Er is last minute ook een bescheiden toiletvoorziening met opgepimpte dixies aan toegevoegd. Of dit een permanente oplossing is?
Achtbaanfans zetten de toon
Het is voor een attractiepark van groot belang dat de primaire doelgroep de nieuwe attractie omarmd. Dat zijn bij Walibi vooral de coasterfans die letten op elk detail. Gelukkig hadden wij (redactie Pretwerk) deze dag ook een ervaren achtbaanbezoeker mee; Joyce Dijkstra van Red Online Marketing, die keek naar de details van de nieuwe attractie en marketingaspecten. Wat viel op:
- Qua marketing; goede uitvoering van de opening. Met het splitsen in twee openingsmomenten; één voor de influencers en één voor genodigden en journalisten, krijg je twee keer volop de aandacht. Rondom de opening was er een mooie show waarin de omliggende rollercoasters hun nieuwe broertje / zusje een warm welkom gaven.
- De locatie van de nieuwe achtbaan is goed gekozen waardoor de routes door het park worden verbeterd; De Goliath ligt nu niet meer in een uithoek, maar is meer een onderdeel van het geheel.
- De voorkeur van de die-hard achtbaanfans zal ongetwijfeld liggen bij de achtbaan YoY Thrill. “Ik miste bij beide tracks toch wat airtime. Dat werd bij ‘Thrill’ wel weer goedgemaakt door de zes inversies waarbij je soms lang op z’n kop blijft hangen.
- Bij het in- en uitstappen werd gebruik gemaakt van het loopband-principe, waarbij de achtbaan langzaam vooruit blijft gaan terwijl de de mensen uit- en instappen. Dat blijkt in de praktijk goed te werken en verhoogt de capaciteit.
- De aankleding is misschien wat karig, maar in dit park ook geen essentiële voorwaarde voor de doelgroep. Persoonlijk zou ik het een meerwaarde vinden als het gebied nog wat verder wordt ingevuld met een thema en nog wat kleinere activiteiten.
Meer informatie: www.walibi.nl/nl