De erfgoedsector experimenteert en innoveert al geruime tijd met games, game technologie en crossmedia. Bezoekers zijn niet langer alleen aan het kijken, maar willen de historie ook beleven. Toch valt hier nog veel winst te behalen. De trend ‘gamification’ is uitermate geschikt voor de culturele sector, die vol zit met bijzondere verhalen. Op 2 oktober komen erfgoedinstellingen, creatieve bedrijven en toeristisch-recreatieve organisaties in Utrecht bij elkaar om hun kennis over dit onderwerp te delen.
Creatieve industrie in Utrecht
In de regio Utrecht is een sterk groeiende creatieve industrie én een groot en breed aanbod van cultureel erfgoed. Dat maakt Utrecht de uitgelezen plek om deze twee sectoren samen te laten werken, te experimenteren en te innoveren in een kenniscentrum voor Games en Erfgoed.
Gamification
“Games zullen binnen afzienbare tijd, net zoals boeken en films, een fundamentele impact hebben op ons begrip van het verleden. We zullen games maken om het verleden her-te beleven, te begrijpen, te verkennen en te verklaren. Thuis, in musea en op erfgoed locaties. Musea en erfgoed instellingen kunnen niet om deze ontwikkeling heen en moeten investeren in het begrijpen van de toekomst.” benadrukt Jeroen van Mastrigt-Ide, partner WeLoveYourWork & voorzitter Dutch Game Garden.
Kennisdag
Op 2 oktober wordt in het Paushuize te Utrecht een inspirerende middag georganiseerd, met als doel: kennis uitwisselen en nieuwe samenwerkingen starten. Specialisten op dit gebied zoals Sharna Jackson (editor bij het Tate museum in Londen), Valentijn Byvanck, Jeroen van Mastrigt en vele andere gerenommeerden laten tijdens de bijeenkomst aan de hand van inspirerende voorbeelden, reflecties, en interactieve denksessies zien hoe creatieve innovaties en toepassingen de zichtbaarheid en beleving van erfgoed vergroten en wat de impact is op de langere termijn. Alice van Diepen, directeur van archief Eemland is de dagvoorzitter van deze middag.
Meer informatie: www.taskforceinnovatie.nl/games-en-erfgoed
3 reacties