Diverse kranten besteden vandaag aandacht aan (het verbod op) fotograferen in zwembaden. De exacte aanleiding is onduidelijk, aangezien veel zwembaden op dat gebied al jaren een ongewijzigd beleid voeren. Brancheorganisatie RECRON geeft geen dwingende richtlijnen, maar spoort bedrijven wel aan om na te denken over hun beleid t.a.v. fotografie en dat vooral ook duidelijk te communiceren.
Verbod is niet nieuw
Het Algemeen Dagblad bracht vanochtend het balletje aan het rollen met het artikel; “Fotograferen kids in steeds meer zwembaden verboden“, waarna diverse andere media het verhaal overnamen. De aanleiding: ‘een fotoverbod in het Utrechtse zwembad Krommerijn’ is overigens niet nieuw. Het verbod op fotografie en film blijkt al acht jaar te bestaan. Een medewerker van het zwembad noemt het ‘jammer’ dat de focus in de berichtgeving zo zwaar komt te liggen op pedofielen, terwijl in de praktijk het argument privacy veel vaker voorkomt als bezwaar tegen fotografie. Niet iedereen wil in zijn zwempak op Facebook worden geplaatst.
Gedragscode zwembranche
Ook brancheorganisatie RECRON noemt ‘privacy’ als belangrijk argument om zorgvuldig om te springen met foto’s in een zwembad. Volgens een woordvoerder van de RECRON worden er geen richtlijnen uitgegeven waarin fotograferen wordt verboden; “Er is een gedragscode zwembranche. Die is bedoeld om problematische situaties te herkennen en voorkomen. De meeste zwembaden hebben die gedragscode ondertekend. In algemene situaties is dat voldoende om ongewenste situaties te voorkomen, alhoewel het onderwerp foto’s maken niet expliciet wordt genoemd.”
In de praktijk is een verbod op fotograferen wel lastig te handhaven. Tegenwoordig beschikken de meeste mobiele telefoons over een goede camera. Een badmeester laat weten: “Als mensen rondom het zwembad foto’s nemen, dan hebben we dat wel snel door. Op de grote ligweide is controle een stuk lastiger.”
Social Media
Een argument om fotograferen vrij te laten is de opkomst van social media. Veel mensen vinden het leuk om hun bijzondere momenten vast te leggen en te delen via Social Media, zoals Facebook, Twitter of Instagram. Juist beelden (foto’s en filmpjes) worden steeds vaker gedeeld. Daarvan profiteren ook de zwembaden die de gedeelde foto’s en berichten ervaren als effectieve gratis publiciteit en een nieuwe vorm van mond tot mond reclame.
Reactie uit de recreatiebranche
Het artikel in het AD bekijkt vooral de situatie in openbare zwembaden. Wij vroegen ook enkele reacties uit de recreatiebranche:
Gerrit-Jan Hagedoorn van Campingpark De Beerze Bulten in Ommen, me teen binnen- en buitenbad: “Het is voor ons geen item. Als er een vreemde snuiter rondloopt, dan hebben we dat snel genoeg in de gaten. We hebben nog nooit opmerkingen gehad van onze gasten over ongewenste foto’s.”
Edwin Bomers van Marveld Recreatie, met een publiek-privaat binnenzwembad en een buitenbad: “Moeilijk onderwerp, wij hebben gelukkig geen negatieve ervaringen met fotografie in en rond de zwemvoorzieningen van ons park. Een foto in en om een zwemvoorziening hoort bij vakantie.”
Marloes van Rooijen van Avonturenpark Hellendoorn (pretpark met een eigen waterslidepark Aquaventura): “Avonturenpark Hellendoorn wil alle bezoekers van het park en Aquaventura Slidepark de mogelijkheid geven om hun dag uit vast te leggen op film en foto. Gezien het grote aantal bezoekers dat zij dagelijks verwelkomen is het ondoenlijk om toezicht te houden op het object of persoon dat gefotografeerd of gefilmd wordt. Het park hanteert wel de regel dat de beelden niet gebruikt mogen worden voor commerciële doeleinden, tenzij daar toestemming voor is gevraagd aan het park.”