Tropenmuseum weet kinderen beter aan zich te binden

De kindertentoonstelling MixMax Brazil in het Tropenmuseum Junior, heeft een recordaantal bezoekers getrokken: 95.000 (in 2,5 jaar tijd). Dat is bijzonder, want het totaalbezoek van het Tropenmuseum kwam, door problemen in 2014, juist fors lager uit. (160.000). Een veranderde structuur van ontvangst van gasten en het inzetten van een salesman droegen bij aan het succes.

Doe-museum
Het Tropenmuseum beschikt al jaren over een speciaal gedeelte voor kinderen. Hier wordt door middel van workshops, kennis gemaakt met diverse culturen. De expositie MixMax Brazil duurt nog tot en met 8 maart. In deze doe-tentoonstelling nemen Braziliaanse museummedewerkers jong en oud mee op een feestelijke ontdekkingstocht door een kleurrijke kunstenaarswijk. Langs een spannend mangrovebos met wiebelende loopplanken komen bezoekers terecht in een vrolijke Braziliaanse wereld met een flessengrot, zeeterras en een remixlounge waar een eigen muziekclip gemaakt kan worden.

Succesfactoren
We vroegen woordvoerder Wilhelmien Hoekstra naar de succesfactoren van juist deze tentoonstelling. Dat had volgens haar te maken met verschillende oorzaken:

  • – In het verleden kon het museum maar één schoolgroep tegelijk ontvangen. Door de rondleidingen en workshops anders te organiseren, lopen er nu meerdere groepen tegelijk door het museum. De groepen worden actief begeleid door conservatoren, waaronder ook enkele Brazilianen. Bij meerdere groepen is ook meer personeel nodig.
  • – Sinds twee jaar werkt het kindermuseum met een salesman. Die gaat actief op pad om scholen (de belangrijkste doelgroep) te benaderen. Dat is niet iemand uit de saleswereld, maar een medewerker die ook actief is betrokken bij de rondleidingen en vanuit eigen enthousiasme kan vertellen wat een schoolgroep kan beleven.
  • – Een trend waar het museum zelf weinig invloed op heeft, is het groeiend aantal ouders en grootouders dat mee gaat naar het juniormuseum. Hoekstra: “Dat zien we de laatste jaren steeds meer. Families die naar het museum gaan willen vooral ook tijd (quality time) met elkaar doorbrengen. We zien dus steeds vaker dat ook opa, oma, pappa en mamma gewoon mee doen.”
  • – en tenslotte speelde ook het WK in Brazilië de tentoonstelling in de kaart. Alhoewel er nog geen specifieke cijfers over zijn bekeken, werden er tijdens de WK wel speciale voetbalgerelateerde activiteiten georganiseerd. Zo haakt het museum aan bij onderwerpen die in de maatschappelijke belangstelling liggen.

In de prijzen
Bij de tentoonstelling MixMax Brasil hoort het boek De Slipper van Maria Bonita. Dit boek werd in 2013 bekroond met een Zilveren Griffel. Ook viel de tentoonstelling in 2013 twee keer in de prijzen voor de international design & communication awards (IDCA); zilver voor het beste tentoonstellingsontwerp en brons voor het beste publieksprogramma.

Meer informatie: www.tropenmuseumjunior.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *