Trends uit de attractiewereld op beurs- en congresevent EAS

De attractie vakbeurs EAS in Gothenburg (6-8 oktober) heeft 7000 bezoekers getrokken. Vorig jaar, in Amsterdam, waren dat er 10.000. Uit een rondgang langs diverse Nederlandse standhouders blijkt dat er wel veel gericht bezoek is geweest. Met name de donderdag was het wel heel erg rustig. Volgend jaar strijkt het beurs/congres-event neer in het beter bereikbare Barcelona.

Trends op de beursvloer:

Mack interactive
Mack interactive

Virtual Reality toepasingen
Op de beursvloer waren er dit jaar relatief veel aanbieders van Virtual Reality toepassingen en apparatuur. Tijdens de congressen werden wel wat kanttekeningen geplaatst bij de juiste inzet van deze nieuwe techniek. Eerder meldden we al (in het noviteitenoverzicht) dat een onjuist gebruik van VR brillen al snel leidt tot misselijkheid bij de gebruiker. Ook wordt gewaarschuwd om de VR te zien als middel om bepaalde effecten te bereiken; maak van VR dus geen doel/attractie op zich.

eas gothenburg 15 - 147Intellectual Property
Ook Intellectual Property (IP) houdt veel professionals bezig. Tijdens diverse congressen kwam het onderwerp ter sprake. Ook hier was de tendens om kritisch om te gaan met de inzet van bekende merken. Wie een bekend character aan het park wil toevoegen om meer bezoekers te trekken (en dat is goed mogelijk), dient eerst een goed beeld te hebben van de doelgroep en het concept waarvoor de IP wordt gebruikt. Een van de grotere IP aanbieders, Studio 100, had weinig last van de kanttekeningen. Zij lieten weten dat er weer veel belangstelling was voor de inzet van de bekende cartoonfiguren.
Een bijzondere vorm van IP werd toegelicht door Bjorn Ulvaeus van ABBA. Hij houdt zich tegenwoordig bezig met de spin-off van de ABBA muziek- en merkrechten in o.a. het ABBA museum, de musical Mamma Mia en binnenkort een ABBA dinnershow.

eas gothenburg 15 - 03
klimmuur van Hangvast Adventure

Klimvormen
Klimmen is al lang een onderdeel van het sport en speelpalet. Op de beurs zie je wel steeds meer doorontwikkelingen van manieren waarop je kunt klimmen, klauteren en abseilen. Een van de aanbieders was het Nederlandse Active Constructions

Digitale techniek
Ook op veel andere terreinen zie je dat de digitale techniek zorgt voor ontwikkelingen in automatisering van bedrijfsprocessen, gamification of betaalsystemen. Veel aanbieders laten weten dat de techniek steeds goedkoper wordt en daarmee ook toegankelijk voor kleinere bedrijven. Voorbeelden zijn o.a. een scanner van bezoekers die werkt met i-beacons, diverse self-made-apps, spelletjes in de wachtrij i.c.m. je smartphone, en een slideboard voor waterglijbanen waarin een gameconsole is geïntegreerd. Ook serieuzere zaken zoals onderhoud van attracties, managementsystemen en cashless betalen ontwikkelen zich door dankzij de nieuwe digitale techniek.

Zie ook ons eerdere verslag van de noviteitenpresentatie

Nieuws en zaken
Op de beurs werden ook enkele grote zaken bekend gemaakt. Zo gaat waterglijbanenleverancier Van Egdom enkele complete waterparken bouwen voor CenterParks UK (later vandaag meer informatie hierover op deze website). De website Looopings.nl kwam er achter dat het grote ambitieuze project Hartenhof van De Efteling een heel andere insteek en naam gaat krijgen (Symbolica). Zie: www.looopings.nl

Meer informatie: Euro Attractions Show 2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *