Euro Disney sca. rapporteerde in de eerste halve boekjaar (eindigend 31 maart 2012) een verlies van 100,8 miljoen Euro. Daarmee is het tekort t.o.v. dezelfde periode vorig jaar, opgelopen met 20,1 miljoen. Het concern geeft als primaire oorzaak: looninflatie en extra kosten als gevolg van de 20e verjaardag.
Hotelboekingen
De website Interpark.com, die wat dieper in de cijfers is gedoken, ziet nog een belangrijke oorzaak voor het tegenvallende resultaat: de sterk teruggelopen hotelboekingen uit met name Groot Brittannië en Italië. De bezettingsgraad van de hotels is teruggelopen van 83,4% naar 79,8%. De bezoekcijfers van het park bleven nagenoeg gelijk (9,8 mln. in 2011 / 9,7 mln. in 2012).
Een belangrijke kanttekening bij deze cijfers: het eerste half jaar is traditioneel minder dan het tweede half jaar. In de cijfers over het tweede half jaar zit het hoogseizoen.
Besteding
Opvallend in deze crisistijd zijn de cijfers van de bestedingen van de bezoekers. Die namen licht toe. Per parkbezoeker werd € 44,11 besteed (€ 43,24 in 2011) en per hotelkamer kwamen de bestedingen uit op € 207,29 (€ 199,65 in 2011)
Betekenis voor de regio
In het persbericht maakt Euro Disney sca. melding van een onderzoek dat in maart werd afgerond naar de betekenis van Euro Disney voor de regio en Frankrijk. Enkele conclusies over de laatste 20 jaar:
- – Euro Disney is nog steeds de grootste toeristische trekpleister van Europa
- – Er is dankzij Disney 7 miljard is geïnvesteerd in de regio door diverse partijen
- – Over de jaren heeft het park ruim 50 miljard aan toegevoegde waarde opgeleverd
- – 6,2% van de toeristische inkomsten van Frankrijk is toe te schrijven aan toeristen die Disneyland Parijs bezochten.
- – Disneyland Parijs werd over de afgelopen 20 jaar 250 miljoen keer bezocht.
Meer informatie: http://corporate.disneylandparis.com/index.xhtml